- Nå har vi omsider tatt en avgjørelse og kommet i mål. Bunnpris får Norgesgruppen som ny leverandør fra 1. januar 2017, sier styreleder Christian Lykke i Bunnpris sitt eierselskap I. K. Lykke til Dagens Næringsliv.

Bunnpris har vel 250 butikker og er den minste av de fire dagligvarekjedene med en markedsandel på vel fire prosent. De siste fire årene har Bunnpris hatt Rema som matleverandør til sine butikker. Tidligere var Norgesgruppen leverandør til den lille utfordreren fra Trondheim.

Norgesgruppen, som har kjedene Kiwi, Meny, Joker og Spar, er den største med rundt 42 prosent av markedet. Det norske dagligvaremarkedet var i fjor på 160 milliarder kroner eksklusiv moms.

-  Vi ble enige sist fredag, og valget har med sortiment å gjøre. Bunnpris må ha tilgang til et bredt sortiment for å utvikle oss videre. Rema strakk seg langt, men vi kom ikke i mål, sier Lykke.

- Ikke et vondt ord om Rema

Han understreker at Bunnpris ikke har et vondt ord å si om Rema.

- Rema har vært utrolig profesjonelle og ryddige, sier Christian Lykke.

Femårsavtalen mellom Bunnpris og Rema går ut 2016, og Lykke forteller at den kommende avtalen med Norgesgruppen er kortere enn dagens kontrakt. Bunnpris-eieren vil imidlertid ikke avsløre lengden på avtalen.

- Vi har tilbudt Bunnpris så gode betingelser som vi overhodet er i stand til. At de nå går til Norgesgruppen beviser at de må ha langt bedre betingelser enn oss. Størrelse betyr tydeligvis alt for norske merkevareleverandører, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til DN.

Ber Konkurransetilsynet gripe inn

Rema-sjefen sier til DN at de ikke har noen problemer med at Bunnpris velger andre samarbeidspartnere, men:

- For konkurransen, leverandører og ikke minst forbrukerne er dette en dårlig nyhet. Dette er en lenge varslet maktkonsentrasjon som Konkurransetilsynet ikke kan sitte stille og se på, sier han.

- Konkurransetilsynet tillot Norgesgruppen å bli større når de nylig fikk overta 50 ICA-butikker. Akkurat som de gjorde det da de godkjente at Norgesgruppen fikk overta eiendomsporteføljen og leiekontraktene til ICA Maxi i 2012. Eller da de godkjente at Norgesgruppen kjøpte nesten halvparten av aksjene i Konsumgruppen Norge AS, en innkjøpskjede for frittstående aktører i det norske storhusholdningsmarkedet, fortsetter han.

At Norgesgruppen snart er større enn alle sine konkurrenter til sammen i et land der det allerede er for få aktører, burde bekymre både leverandører, politikere og tilsynsmyndigheter, mener Ole Robert Reitan.

- Vi har ingen problemer med at Bunnpris velger andre samarbeidspartnere, men det som vil skape utfordringer for oss alle er om Konkurransetilsynet nå sitter stille og lar den desidert største aktøren bli enda større, gjentar han.

- Uheldig for forbrukerne

Han forventer at tilsynet nå ser nøye på denne endringen i markedet.

- Dette betyr en solid maktkonsentrasjon der Norgesgruppen nærmer seg 50 prosent markedsandel. De har i tillegg en dominerende posisjon i all restaurant- og kantineomsetning, og i kiosk og bensinstasjonsmarkedet. De har dermed en betydelig innkjøpsmakt, sier Rema-sjefen.

- Forskjellene vi opplever i innkjøpsbetingelsene betyr at Norgesgruppen tjener litt mer på hver vare de selger. Det blir det fort mye penger av i en bransje som omsetter for mer enn 160 milliarder kroner årlig, understreker han.

- Konkurransefordelen, som finansieres av leverandørene, gjør at Norgesgruppen fortsetter å vokse, og de kan derfor kreve enda bedre betingelser sammenlignet med sine konkurrenter. Dette er ikke bra for leverandørene, ikke bra for konkurransen og derfor over tid svært uheldig for forbrukerne, sier Reitan.

Coop forstår Bunnpris

- Coop har full forståelse for at Bunnpris velger en aktør som i likhet med Coop har mye større vareutvalg enn Rema. I tillegg har jo både Coop og Norgesgruppen distriktsbutikker, noe Rema ikke kan skilte med, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop. Coop var også i forhandlinger med Bunnpris.

Han sier at Coop alltid er interessert i gode samarbeidsavtaler innen både dagligvarer og på byggevarer, og vil være en svært god samarbeidspartner for Bunnpris når den nye avtalen med Norgesgruppen går ut.

- Langsiktig og gjensidig oppsigelig avtale

Askos administrerende direktør Runar Hollevik sier til DN at han er veldig glad for at Bunnpris har valgt å utvide sitt samarbeid med Asko.

Asko er Norgesgruppens grossistselskap innen dagligvarer.

- Askos samarbeid med Bunnpris strekker seg mange år tilbake, og vi er fornøyd med at dagens samarbeid på Møre utvides til alle Bunnpris-butikker i Norge. For Asko betyr avtalen spesielt mye i Møre-regionen, i Midt-Norge og i Nord Norge, der Bunnpris sitt volum vil bidra til mer effektiv distribusjon og høyere rullering på et bredt vareutvalg - det vil alle kunder tjene på, sier han.

Utvidet avtale gjelder fra og med 1. januar 2017.

- Den er langsiktig og gjensidig oppsigelig. Utover det kan jeg ikke kommentere avtalen, sier Hollevik.

- Denne avtalen vil gjøre Bunnpris bedre i stand til å kjempe om kundene, det er kanskje det Reitan er bekymret for? spør han.

 

 

Les også:

Oljeprisen faller videre: Seks faktorer bak nedturen Oljeprisen faller videre: Seks faktorer bak nedturen  

Avviser Røkke-klage på Johan Sverdrup

Asia i dag: Investorer straffer Telenor-selskap

Se DNtv: Slik lager du hjemmegym

Gjør januartreningen enklere: Slik lager du hjemmegym
02:09
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.