– Hvis Uber er for noenting, er vi for konkurranse. Hvis du ser på tingene som gjør oss så kontroversielle, er det at mange av lovene vi kjemper imot, er anti-konkurranselover som garanterer monopoler og at sjåførene tjener mindre penger.

Mangemilliardær Travis Kalanick (39) er klar i sin sak når DN spør ham om han er i ferd med å legge verden under seg og monopolisere persontransportbransjen.

Han har nettopp avsluttet et møte med Erna Solberg under World Economic Forum i Davos. Det er bare seks år siden han satt i San Francisco og startet en app-tjeneste som skulle koble passasjerer med potensielle sjåfører.

På Forbes liste over verdens rikeste ble Kalanic i fjor verdsatt til 5,3 milliarder dollar. Verdiene har fortsatt å stige. Før jul ble Uber verdsatt til ufattelige 62,5 milliarder dollar i USA. Det tilsvarer over 550 milliarder kroner med dagens kurs.

Gammeldagse regler

Nå forhandler Kalanick med regjeringssjefer på World Economic Forum om bedre adgang for bildelingsnettverket Uber. Selskapet har nemlig støtt på regelverkshindringer i mange land og byer, som i Norge. Regler for taxiløyver, registrering og skattebetaling står i veien for vekst mange steder. Kalanick mener dette er forbigående hindringer.

– Hvis du til slutt tror at regler vil lages til fordel for folk og fremskritt, da vil gode ting skje. Dette vil til slutt bli en ting også i Europa, sier han til de norske pressefolkene som er samlet her utenfor møterommet der han nettopp har snakket med Solberg.

Når han blir spurt om hvorfor Uber ikke har lykkes bedre i Norge, trekker han på det.

– Hvert land, hver by, har sin egen tidsplan. Vi er optimister. Vi gjør alt vi kan overfor byer og myndigheter. Men de må gjøre denne type fremgang og innovasjon etter sin egen tidsplan.

Skeptisk

Statsminister Erna Solberg legger ikke skjul på sin skepsis. Selv om hun styrer en borgerlig regjering, har hun ingen bråhast med å liberalisere persontransportsystemet. Hun viser at en liberalisering i Sverige ikke ga lavere priser for brukerne. Uber representerer uansett helt nye utfordringer.

– Skattemyndighetene må se på sin side av saken. Og så må vi jobbe bredere, vi kan ikke bare se på Uber, vi må se på hele denne nye økonomien, sier hun.

Selv mener Solberg at lokale aktører, som Bergen Taxi, like godt kan utføre mange av de samme tjenestene som Uber gjør. Hun har for øvrig en personlig tilknytning til taxinæringen:

– Min bestefar hadde to taxier. Han døde i 1959. Han var drosjekusk, nei drosjebileier het det den gang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.