Mens dagligvarekjedene kjemper om å selge de rimeligste appelsinene og gulrøttene, har Kiwi-eier Norgesgruppen klaget inn konkurrentene Extra og Rema 1000 til Forbrukerombudet. Etter at Kiwi tidligere i år lanserte sin rabattordning på frukt og grønt for Trumf-medlemmer, fulgte Coops Extra-kjede og Rema etter ved å markedsføre henholdsvis ti prosent og 30 prosent priskutt på de samme varegruppene.

Extra annonserte at kjeden hadde «Norges billigste» frukt- og grønnsaksdisk fra torsdag til lørdag. Nå ber Forbrukerombudet om en forklaring.

– Det er ikke grunnlag for en kjede å hevde at den er billigst på enkeltvarer eller frukt og grønt hele tiden over hele landet. Det har en sterkt villedende effekt om noen hevder de er billigst. Vi vil kreve dokumentasjon og kan ilegge sanksjoner ved vedvarende brudd på markedsføringsloven. Forbrukerombudet mener Extras markedsføring av frukt og grønt bryter med markedsføringsloven og avventer nå svar fra kjeden, sier fagdirektør Jo Gjedrem i hos Forbrukerombudet.

«Bør unngå slike uhell»

Norgesgruppens markedsdirektør Truls Fjeldstad mener det gikk «litt hals over hode» i markeds­føringen til konkurrentene, og understreker at de er opptatt av at spillereglene for kjedene er like og at kundene ikke blir villedet.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop mener konkurrentene syter.
Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop mener konkurrentene syter. (Foto: Adrian Nielsen)
– Når Extra kaller seg billigst på frukt og grønt, så antar jeg at det var et arbeidsuhell. Men dagligvarebransjen bør unngå slike uhell, sier Fjeldstad.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop forteller at Extra og de andre Coop-kjedene forsøker å følge loven og kravene fra Forbrukerombudet så godt som mulig, men er kritisk til konkurrentenes måte å klage på.

– I priskampens hete er det lett å bomme litt av og til. Kunden er vinneren i den priskrigen som foregår, og det eneste man oppnår ved å løpe til Forbrukerombudet eller politiet hver gang man er misfornøyd, er å svekke bransjens omdømme. Her fremstår konkurrentene våre litt sytete, sier Coops kommunikasjonsdirektør.

Tidligere i år anmeldte Rema 1000 120 konkurrerende butikker over hele landet for å holde ulovlig åpent på søndager.

Flere politidistrikter henla anmeldelsene.

«Vi var billigst»

– I det øyeblikket Extra startet frukt- og grøntkampanjen, satte vi ned prisene med 30 prosent – slik at det var en reell nedgang, og vi var billigst. Konkurrentene fulgte relativt raskt etter, slik at Extra etterhvert måtte stoppe markedsføringen rundt kampanjen, sier Friis i Coop.

– Burde Extra stoppet markedsføringen før?

– Sett i lys av brevet fra Forbrukerombudet kunne vi kanskje det, men vi mener at vi stanset markedsføringen så raskt vi merket at konkurrentene også hadde valgt å følge prisene våre permanent, sier han.

«Kan ikke ha salg hele tiden»

Rema 1000 og Extra har fått påpakning for markedsføringen sin to ganger hver fra Forbrukerombudet og Næringslivets konkurranseutvalg de siste to årene.

Denne gangen har Rema 1000 bare fått en orientering fra Forbrukerombudet om rammene kjeden må holde seg innenfor.

Før jul ifjor klaget Rema 1000 på at Extra reklamerte med at de hadde ekstra lave priser og større utvalg enn lavpriskonkurrentene, men Forbrukerombudet gikk ikke videre med klagen.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 sier kjeden til enhver tid følger krav fra norske myndigheter når det gjelder markedsføringen, og at den setter pris på at Forbrukerombudet følger med på alle aktørene i markedet.

– For at dagligvarekjedene skal kunne markedsføre et prisavslag må det være en reell sammenligning med enten egen førpris, med konkurrentenes priser eller for eksempel hva varen koster medlemmer og ikke-medlemmer, slik Kiwi gjorde da de lanserte medlemsrabatt på frukt og grønt. Forbrukerombudet har tidligere sagt at seks uker tilbake i tid er maksimal lengde for å sammenligne med førpris, slik at man ikke kan ha salg hele tiden, sier Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.