Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Deli de Luca-sjef Tormod Lier foran flaggskipet på Ryen. Kioskkjeden har ambisjoner om å ta en ny posisjonen langs landeveien når de rykker inn i 50–70 Esso-stasjoner. Foto: Øyvind Elvsborg
Deli de Luca-sjef Tormod Lier foran flaggskipet på Ryen. Kioskkjeden har ambisjoner om å ta en ny posisjonen langs landeveien når de rykker inn i 50–70 Esso-stasjoner. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Handel

Brokkoli utfordrer bensinpølser

Norgesgruppen har tapt 300 millioner på kiosk og servering. Nå skal trenden snus med spesialkaffe og sofistikerte salater.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Deli de Luca-sjef Tormod Lier klarer ikke å holde latteren tilbake. Norgesgruppens urbankonsept har snudd underskudd til overskudd, og nå inntar kioskkjeden også norske landeveier.

Ny epoke

  • Nye kjeder som Cirkle K, St 1 og Deli de Luca er i ferd med å rykke inn på norske bensinstasjoner. Bakgrunnen er at oljeselskapene Statoil, Shell og Esso er i ferd med å trekke seg ut fra selve butikkdriften. Bak står selskaper som kanadiske Couche-Tard (kjøpte Statoil-stasjonene), finske ST 1 (kjøpte portefølje med Shell-stasjoner) og Norgesgruppen.
  • Antallet bensinstasjoner har falt fra 1900 til 1200 siden tusenårsskiftet.
  • Vel 30 milliarder kroner av salget er drivstoffprodukter. Rundt ti milliarder er dagligvarer, fast food, bilprodukter og annet.
Vis mer
– Den ble bra gutter. Dette er american diner på høyt nivå, sier Lier når lyset endelig skinner i det spesialbestilte skiltet fra England.

Kioskkjeden er i ferd med å rykke inn på 50–70 Esso-stasjoner. Deli-toppen er innom flaggskipsstasjonen for å se hvordan det ligger an før nyåpningen mandag.

Håndverkerne jobber intenst. Kaffemaskinen kobles til, den første salaten med brokkoli er på plass i disken og ved vinduet monteres de siste beslagene på sittegruppen i skinn.

Norgesgruppen Servicehandel

Under paraplyen Norgesgruppen Servicehandel ligger en rekke selskaper innen kiosk, bensinstasjonsdrift og servering. Flere har hatt betydelige underskudd, men nå er trenden positiv, ifølge Norgesgruppen.

  • Kiosk: Mix og Deli de Luca.
  • Servering: Jafs, Kaffebrenneriet (50 prosent) og Big Horn Steak House (50 prosent). Dolly Dimples har inntil de siste årene vært heleid av Norgesgruppen, men blir nå pizzaselskapet fusjonert inn i Umoes Restaurants selskap Peppes Pizza. Norgesgruppen beholder eierandel på 20 prosent.
  • Bensinstasjon: Overtar driften på Essos egeneide stasjoner. Samtidig opphører Norgesgruppens drift av Shell Fresh.
Vis mer
Deli de Luca-sjef Tormod Lier har skal sette en ny standard.

– Her skal jeg vise dere det beste konseptet langs veien.

Langt bak Reitan

Innen dagligvarer er Norgesgruppen den klare eneren, men innen servering og i kioskvirksomheten har det gått langt tråere for giganten med Johannson-familien som dominerende eier.

Flere av selskapene under Norgesgruppen servicehandel har gjennom mange år tapt store summer, mens Reitan-familiens kioskimperium Reitan-Convenience kan vise til stabil vekst og resultater.

– Utviklingen til Reitan Convenience har vært imponerende, spesielt utenfor Norge. Det viser at det er mulig å tjene penger innenfor dette. Vi har stor tro på å nå ut med våre måltidsløsninger for å spise her og nå, sier Deli-sjefen som har ambisjoner om å øke fra drøyt 30 utsalgssteder til rundt 120 i løpet av noen år.

300 millioner i underskudd

Selskapene som står bak kjedene Mix, Jafs, Dolly Dimples og Deli de Luca har i perioden 2007 til 2014 hatt betydelige underskudd. Samlet sett gikk Norgesgruppens servicehandelvirksomhet med 300 millioner kroner i underskudd.

– Det er ikke til å komme unna at noen av servicehandelskonseptene har påført oss tap. Norgesgruppen satser fortsatt videre på dette området, og mener vi har et godt utgangspunkt for Deli de Luca, Dolly Dimple’s og fortsetter arbeidet med Mix og Jafs sammen med kjøpmennene, sier Norgesgruppens konsernsjef Tommy Korneliussen.

Nå skal utviklingen være snudd – i alle fall på sammenlignbar vekst som er de tallene som Norgesgruppen velger å oppgi til DN.

Sushi og premiumsprodukter

Tormod Lier startet en snuoperasjon i Deli de Luca for tre år siden. Siden den gang er resultatet snudd fra et underskudd på 29 millioner kroner (franchise og egne butikker), til et overskudd på fire-seks millioner de to siste årene.

Kioskene og bensinstasjonene har de siste årene lekket omsetning til alt fra dagligvarebutikker til kaffebarer og mange utsalgssteder er nedlagt.

Med sunnere alternativ samt nye tilbud som take away-pizza og spesialkaffe håper Deli de Luca å lokke nye målgrupper til å legge igjen penger på bensinstasjonene. Foto: Øyvind Elvsborg
Deli De Luca åpner opp på Esso stasjonen på Ryen. Foto: Øyvind Elvsborg
Deli De Luca åpner opp på Esso stasjonen på Ryen. Foto: Øyvind Elvsborg
– Jeg tror fortsatt at vi vil se en avskalling innen bensinstasjoner og kiosker.

I den nye stasjonen er spilleautomater og terminalene for Rikstoto og Norsk Tipping tatt ned. Inn har det kommet flere premiumprodukter som kuleis, spesialkaffe fra Guatemala, sushi, yoghurter og salater.

– Vi vil fortsatt ha pølser, men ikke wiener til ti kroner. Vi vil differensiere oss i bredde og kategori. Skal vi ha vekst, må vi treffe flere målgrupper og tilby sunnere alternativ for kvinner og småbarnsfamilier.

 

LES OGSÅ OM:

Milliardærer flokker til tre blokker: Jakter prisrekord i rikingblokk

Statoils problembarn er blitt pengemaskin: En halv «mong» i pluss

 

Se Rune Bjerkes forklaring:

 

261 færre Mix-kiosker på ti år

Oslo: Kioskkjeden Mix er blant kjedene som har opplevd den tøffeste omstillingen de siste årene.

Mix hadde en sammenlignbar vekst på tre prosent butikk for butikk ifjor.

– Det er ikke til å legge skjul på at kiosk har vært en tøff reise de siste årene. Derfor er vi fornøyde med positiv utvikling på topplinjen, sier Svein Erik Alstad Evjen.

Mix-kioskene har de siste årene gått fra smågodt og film og over til et bredere tilbud på mat og drikke.

Siden 2006 har antallet Mix-kiosker blitt redusert fra 849 til 588 kjedemedlemmer. Ifjor ble det avviklet åtte kiosker.

– Vi har hatt et høyt frafall på antall butikker. Mix startet med å samle enkeltstående kjøpmenn på 90-tallet. På den tiden var det kiosker over alt og markedet var et helt annet.

 

Reitan er forberedt

Oslo: I løpet av det kommende året vil det skje store endringer på norske bensinstasjoner.

Oljeselskapene har trukket seg ut av butikkdriften, og de betjente stasjoner skifter navn og eiere som en del av omstruktureringen. Navn som Statoil, Shell og Esso vil bli byttet ut med Cirkle K, ST 1 og Deli de Luca.

Kenneth C. Olsen, som er kjededirektør i Reitan Convenience, mener de nå står over for en ny konkurransesituasjon.

– Kjøpmennenes lokalkunnskap og tilstedeværelse vil bli viktig. Langs veien er det andre behov enn i byen.

Les hele avisen

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Næringsliv Norgesgruppen Finans Handel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer