Norwegian-aksjen faller på Oslo Børs torsdag etter at høyere kostnader for flyselskapet trakk resultatet ned under det som var ventet på forhånd.

Flyselskapet Norwegian hadde et justert resultat, ebitda, på 1.324 millioner kroner i årets andre kvartal mot 765 millioner kroner i samme periode i fjor, ifølge selskapets kvartalsrapport torsdag. Dette var ventet til 1.378 millioner kroner for andre kvartal 2016, ifølge TDN Finans.

Norwegian-aksjen handles torsdag rundt klokken 12.30 til 296 kroner, en nedgang på oppunder fire prosent siden børsåpning.

Les mer her:

To grunner til Norwegian-fallet

Flere fly måtte kanselleres og Kjos måtte selv ut og beklage til de rammede passasjerene etter at Norwegian ble rammet av mangel på piloter de første dagene i juli.

Pilotmangelen skyldtes en endring i avtalene mellom Norwegian og pilotene som førte til at for få meldte seg til å jobbe ekstravakter.

- Nedgangen på børsen i dag skyldes at selskapet leverte noesvakere underliggende resultater enn ventet. Det er fordi selskapetdrar på seg kostnader for å kompensere passasjerer for forsinkelserog kostnader knyttet til ekstra innleie av fly, sier analytiker Magnus Berg i meglerhuset Arctic Securities.

Arctic Securities har en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen med et kursmål på 450 kroner.

- Norwegian har en forbedring siden fjoråret på inntjeningen, men mye av det skyldes gevinster fra sikringseffekter, sier Berg.

Norwegians drivstoffkostnader falt betydelig i andre kvartal. Ifølge kvartalsrapporten har flyselskapet har sikret halvparten av drivstofforbruket i 2016 og 27 prosent av forbruket for 2017.

Økte kostnader

Leasing av fly og passasjerkompensasjon knyttet til den siste tidens flyproblemer førte til kostnader i kvartalet på henholdsvis 82 og 81 millioner kroner, som bidro til å trekke ned resultatet. Ifølge Arctic-analytikeren var leasing-kostnadene «høyere enn ventet».

Norwegians enhetskostnader har økt siden forrige kvartal, og selskapet forventer videre økning fremover i året. Guidingen i andre kvartal ble oppjustert til 0,38 kroner i 2016 fra 0,37 kroner blant annet på grunn av høyere wetlease-kostnader.

Enhetskostnader er i dette tilfellet kostnader per sete per kilometer. Dersom man ikke regner med drivstoffkostnader og valutaeffekter økte denne med tre prosent, kommer det frem av selskapets kvartalsrapport torsdag. Wetlease er et begrep som brukes om å leie inn fly selskapet ikke opererer selv, og har økt det siste kvartalet blant annet på grunn av pilotmangelen i Norwegian.

I motsetning til markedet, uttrykker ikke Norwegian-sjefen bekymring for det økende kostnadsnivået.

- Nei, det er enten valutaeffekter eller kostnader knyttet til wetlease og care-kostnader, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN etter kvartalspresentasjonen torsdag.

Ny flyavtale

Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets har inngått avtale om leveranse av 30 fly fra flyprodusenten Airbus, melder selskapet selv torsdag morgen.

Norwegian vil selv operere den nye flytypen når den kommer på markedet i 2019.

- Det er interessant at Norwegian nå kommuniserer at de skal operer fly kjøpe fly fra Airbus i tillegg til fra Boeing. Selskapet har nå 100 Airbusfly i bestilling hvorav 30 skal benyttes på langdistanse, og de resterende trolig blir leaset ut eksternt.  De øker satsingen på langdistanse og vil etterhvert bli en veldig stor aktør, sier analytiker Berg.

Les mer her: Bjørn Kjos: - Vi gjorde en planleggingsfeil

Sulten på samarbeid med Kjos dnPlus  (DN+)

Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap

Anbefalt av DNtv: Disse åtte øvelsene gjør deg til en god løper

Disse åtte øvelsene gjør deg til en god løper
Eystein Enoksen, professor ved idrettshøgskolen, anbefaler disse teknikk- og styrkeøvelsene.
01:25
Publisert:
 

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

​Offshore-lønninger og Statoil-kritikk, bank-konkurranse og renten:

Brexit-spesial:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen til morgenkaffen eller bussturen. Alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.