Petter A. Stordalens luksushotell The Thief på Tjuvholmen i Oslo har høstet internasjonale utmerkelser og havnet på mange av de heteste anbefalingslistene. De økonomiske lyspunktene har imidlertid latt vente på seg.

Ifjor var det slutt på det. Etter å ha økt inntektene med 14 prosent til 116 millioner kroner, endte The Thief fjoråret med 56.522 kroner i plussresultat, riktignok før skattekostnad. Det er første gang siden åpningen i 2013 at selskapet går med overskudd.

Hotelleier  Petter Stordalen.
Hotelleier Petter Stordalen.
– Vi er veldig godt fornøyd med 2015. Ved inngangen til året var målsetningen vår klar: At hver eneste gjest som gikk inn døren skulle være litt mer fornøyd enn i 2014, og at vi skulle ha sorte tall når regnskapet ble gjort opp. Det har vi fått til, sier The Thief-direktør Jarle Moen (47).

Han lovte allerede i februar ifjor at hotellet skulle være «back in black» i 2015.

– Det ligger et knallhardt lagarbeid over lang tid for å oppnå disse sorte tallene, sier han.

Moen mener Oslo er blitt en spennende og trendy destinasjon for mange og at Norge som reisemål er mer populært enn noensinne.

– Reiseliv blir en av de viktigste næringene Norge skal leve av fremover, sier han, og legger til at The Thiefs positive utvikling ser ut til å fortsette:

– Nå er vi halvveis i 2016, og så langt ser det veldig positivt ut. Det blir helt klart bedre enn 2015.

Rockestjerner og PST

Moen ble satt inn for å rydde opp på hotellet etter en tøff start. Han er fornøyd med hva hotellet har fått til.

– Vi har holdt fast på løftet vårt om å behandle rockestjerner som gjester og gjester som rockestjerner, sier han.

Blant dem som ikke var rockestjerner som brukte hotellet ifjor var Politiets sikkerhetstjeneste, som la frem sin årlige trusselvurdering der. Også hotelleier Stordalen har vært kunde, og brukte The Thief til å pleie eiendomstoppene i Citycon før salget av kjøpesenterselskapet Sektor Gruppen for nesten 13 milliarder kroner i norgeshistoriens største næringseiendomstransaksjon ifjor.

Hotelldirektør Moen sier nøkkelen til forbedringen på The Thief har vært at de har fornyet seg.

– Vi har lyttet til gjestene våre. Det var et sterkt ønske om at vi skulle åpne en cocktailbar, det gjorde vi. Vi har også skapt en restaurant på takterrassen i sommerhalvåret, forteller han.

Nytt av året er også en «foodbar», der gjestene kan plukke burgere og salater fra en enklere meny.

Hotelleier Petter Stordalen.
Hotelleier Petter Stordalen. (Foto: GORM K GAARE)
Ekstremsport

The Thief gikk 20 millioner kroner i minus det første året, men reduserte underskuddet på driften til fem millioner kroner i 2014.

– Å drive luksushotell i Oslo, er ekstremsport. Det ligger knallhard lagarbeid over lang tid for å oppnå sorte tall. Over 70 prosent av våre gjester er amerikanere og briter. Disse er vant med å bo på de beste hotellene, og vi må holde en svært høy standard for å levere på deres forventninger, sier Moen.

– Samtidig er kostnadene høyere i Norge enn i nabolandene vi konkurrerer med. I lys av dette er vi svært stolte av å levere slik vi gjør.

De samlede lønnskostnadene på The Thief steg med tre millioner kroner til 45,5 millioner kroner ifjor, mens den såkalte losjiomsetningen steg fra 62 til 70 millioner kroner. Inne i regnskapet ligger også husleie for hotellbygget, som utgjorde 30 millioner kroner ifjor, opp tre millioner kroner fra året før. Leieavtalen kan forlenges helt frem til 2033.

Veldig god sommer

DN har tidligere skrevet om kraftig vekst av salget av luksusprodukter, som vesker og klokker, drevet av en økning i turisme fra Asia. The merker også The Thief-sjefen, som er fornøyd med utviklingen så langt i år.

– 2016 har startet bra. Som de fleste i turist-Norge har vi hatt en veldig god sommer. Valutaeffekten spiller selvfølgelig inn, men vi opplever også at mange nye gjester har fått øynene opp for Norge som reisemål, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Hotellene i denne byen har det knalltøft


Stordalens flaggskip er lastet med støv dnPlus (DN+)