– Det er det beste halvårsresultatet i Nammos historie, sier Nammos konsernsjef Morten Brandtzæg begeistret over telefon fra hytta på Sørlandet.

Ammunisjonsprodusenten, som er delvis eiet av den norske staten, fikk et resultat før skatt i årets seks første måneder på 190 millioner kroner. Det er en økning på 245 prosent fra samme periode ifjor.

Brandtzæg forklarer at den enorme resultatfremgangen både er et resultat av kostnadseffektiviseringer og en solid økning i inntektene. Inntektene i halvåret landet på 1,93 milliarder kroner, opp 339 millioner fra ifjor. Ordrereserven har også økt fra 4,5 milliarder kroner til 5,8 milliarder kroner.

– Vi har hatt et veldig fokus på å utvikle spesialiserte produkter, samt å øke markedsandelene våre utenfor hjemmemarkedet her i Norden, sier konsernsjefen.

Nammos ekspertise ligger innen segmentet for spesialisert, militær ammunisjon, som inkluderer alt fra skulderavfyrte våpen til artilleriskyts. Det største markedet er ikke helt uventet USA, hvor 38 prosent av selskapets inntekter kommer fra.

Det er imidlertid ikke bare innen militær ammunisjon Nammo tjener penger. Brandtzæg forteller at Nammo den seneste tiden har brukt ressurser for å bli større innen sivilmarkedet også, og viser til at utøvere som bruker Nammo-ammunisjon tok hele syv medaljer i de olympiske lekene i Rio i sommer. I London for fire år siden var det til sammenligning null medaljer. Vinterstid bruker kjente skiskyttere som Ole Einar Bjørndalen og franske Martin Fourcade Nammo-ammunisjon.

– Vi jobber veldig målrettet innen sivilmarkedet. Det er ekstremt viktig å bygge opp og gjøre Nammo-merkevaren kjent i det sivile markedet globalt, sier han.

Konsernsjef Brandtzæg viser også til at Nammo er blitt valgt som leverandør til supersoniske bilen Bloodhound SSC, som for tiden utvikles i Storbritannia. Nammo leverer rakettmotorer til prosjektet, som har mål om å sette ny verdensrekord med en estimert toppfart på 1690 kilometer i timen.

– Det er et imponerende prosjekt og gøyalt for oss å få lov å være med på, sier Brandtzæg.

Veksten Nammo opplever kommer fra en bred økning i både det militære og sivile markedet i Europa utenfor Norden, samt Nord-Amerika. Og det var på tide. Ifølge Brandtzæg har det vært misnøye rundt svake resultater i både 2014 og 2015, men han er nå trygg på at den vanskelige tiden er over.

– Vi forventer at den organiske veksten vil fortsette i år, og den største veksten kommer innenfor ammunisjon til skulderavfyrte våpen, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.