Allerede i august ifjor kom de første signalene om at Plantasjen skulle børsnoteres. Nå har det svenske investeringsselskapet Ratos kommet børsnoteringen i forkjøpet og skaffer seg hele kjeden for en kjøpesum på 1,2 milliarder norske kroner fra det amerikansk-britiske oppkjøpsfondet Apax.

– Apax jobbet på begge sporene før det ble fattet en beslutning. Denne prosessen har ikke jeg vært så involvert i. Løsningen falt på plass nå helt på slutten, sier Plantasjens konsernsjef Jon Abrahamson Ring.

I den innledende fasen var det betydelig avstand mellom partene, men etter noen runder landet Apax på at et salg var en bedre løsning enn en børsnotering.

– Vi har hatt forhandlinger med Apax og deres rådgivere i en periode. Den første kontakten var på forsommeren, sier Lars Johansson som er fungerende konsernsjef i Ratos.

Betydelig sprik

Etter det DN erfarer var det innledningsvis betydelig sprik mellom partene om pris. Etter sommeren justerte likevel partene seg slik at en avtale ble mulig.

– Grundige og intense forhandlinger gjorde at vi kom frem til en enighet, sier Johansson.

Tidligere i år rapporterte flere medier om at DNB Markets, SEB og Swedbank jobbet mot en børsnotering av plantekjeden i høst, til en selskapsverdi på rundt 3,5 milliarder kroner inklusiv gjeld. Kjøpesummen som nå ligger på bordet tilsvarer en prising av selskapet til 2,9 milliarder kroner inklusiv gjeld.

– Prisen er 600 millioner lavere enn meglerhusene antydet. Kan dere ha fått selskapet på billigsalg?

– Vi tror at vår investering vil gi god avkastning og vi har tro på forretningsplanen og strategien.

Les også:
Plantasjen planlegger børsnotering til høsten
Vil ta blomster på børs dnPlus  (DN+)

I selskap med Arcus og Hent

Plantasjens toppsjef er tilfreds med å ha fått en eier som virker langsiktig.

Svenske Ratos er i Norge best kjent som eier i sprit- og vinleverandøren Arcus, entreprenørselskapet Hent og oljeserviceselskapet Aibel. Børsnoterte Ratos har tidligere solgt seg ut av kinoselskapet Nordic Cinema group (eier SF Kino) og solgte sportsutstyrsleverandøren Haglöfs til Asics.

Plantasjen blir i retailbransjen ansett som et vekstcase. Kjeden har de siste årene jobbet med å få plass en struktur med færrest mulig ledd mellom produsent og sluttkunde. Ring mener de nye eierne gir Plantasjen muligheten til å utnytte volumfordelen og verdikjeden til videre vekst.

– Ratos har sett detaljene i vår plan, og de vil bidra til at vi kan vokse i nye kanaler, sier Plantasjen-sjefen.

Norske handelsselskaper inntar børsen:
  - Expert er en aktuell børskandidat
Har tjent én milliard per år i XXL dnPlus (DN+)
- Det som skjer i nuet, endrer ikke våre planer

Plantasjen rykker inn på Rema

Plantasjen har rundt 70 butikker i Norge og har planer om åpne flere mindre og mellomstore butikker i urbane strøk.

– Vi ser et kjempepotensial i Norge som er vårt største marked. I tillegg til de store hagesentrene, vil vi komme nærmere der folk er slik at det skal bli lettere å gjøre impulskjøp, poengterer Ring.

Kjeden har lagt en vekstplan der målet er å åpne tre til seks nye mellomstore butikker i året og fem til ti nye av det minste formatet.

De mellomstore butikkene på 800-1000 kvadratmeter er tiltenkt i handelsparker der kjeder som XXL og Europris allerede er etablert, mens det minste formatet på 100-200 kvadrat er skreddersydd for bykjernen. Plantasjen har allerede åpnet butikker på Frogner og i Storgata i Oslo.

Les mer dagligvarer i DN+:
Disse Rema 1000-kjøpmennene tjener best dnPlus
Rema 1000-topp: - Butikkene er blitt for like
Sjokkprisene på vei ut
Hiver seg på Høies sukkerdugnad dnPlus
– Reitan må slutte å syte dnPlus  
Samvirkets økodilemma dnPlus

Plantasjen er allerede i gang med å etablere mindre butikker i tilknytning til dagligvarebutikker. I første omgang er det inngått fire leieavtaler med Rema 1000 i Norge og tilsvarende allianser i de andre nordiske landene.

– Hadde det vært mer spennende for deg om Plantasjen hadde blitt børsnotert?

– Det har jeg ingen aning om. Jeg har aldri vært i den situasjonen før, og det eneste som betyr noe for meg er å gjøre Plantasjen bedre og bedre, sier Ring.

Ut med biljardbord og plastikksandaler

De nye svenske eierne har tro på at Plantasjen utvikler seg på det de kan best; planter.

– Tidligere solgte Plantasjen biljardbord og plastikksandaler. Denne delen har de tatt ned og disse produktene har forsvunnet ut. I dag fremstår det som et spisset og tydelig varemerke. Det tror jeg de vil tjene på. Vi forventer ikke at de går tilbake til et bredere sortiment igjen, sier Lars Johansson i Ratos.

Les også: Coop vurderer å kutte kjeder dnPlus

Han er imponert over selskapsledelsen med Ring i spissen.

Ratos er i dag børsnotert i Stockholm. Johansson påpeker at Ratos er et investeringsselskap som skiller seg ut fra tradisjonelle oppkjøpsfond ved at de er mer langsiktige.

– Vi har ingen tidsbegrensning og kan i teorien eie Plantasjen så lenge vi vil vil, sier han.

Familien Söderberg er fortsatt største eier i Ratos.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Se høydepunktene fra debatten
Temperaturen steg tidlig i TV-debatten mellom Hillary Clinton og Donald Trump. Stadige avbrytelser og beskyldninger fra Trump endte i munnhoggeri mellom kandidatene.
08:34
Publisert:
 

Brooklyns velgere skryter av Hillary etter nattens duell
DN fulgte den første presidentkandidatduellen fra The Bell House i Brooklyn.
02:41
Publisert: