Kjell Inge Røkkes tidligere topp­advokat Carl Erik Krefting (63) og hans to partnere i eiendoms­selskapet Søylen bygget i løpet av få år opp et handelskvartal for luksusvesker og moteklær i øvre del av Karl Johan. De tre ble styrtrike da de ifjor solgte 11 butikk- og næringseiendommer for 5,3 milliarder kroner til et internasjonalt eiendomsfond. Nå bruker Krefting noe av gevinsten på å investere i Blender Retail, et datterselskap av det suksessrike moteagenturet Blender Agency.

– Grunnen er enkel. Blender er flinkest og har best erfaring når det gjelder contemporary mote, sier Krefting som spytter inn 20 millioner kroner.

Øverst på listen

Blender Agency har suksessmerker som Michael Kors og Marc Jacobs i porteføljen og har drevet egne flaggskipsbutikker for Marc Jacobs siden 2012. Nå skilles denne driften ut i eget selskap, Blender Retail, med ambisjon om å åpne flere butikker.

– Vi ønsket å sikre finansiell styrke og kompetanse fra en ekstern part i tillegg til det fundamentet vi har lagt selv. Vi hadde en ønskeliste på hvem vi ville ha med oss, øverst på denne listen sto Carl Erik Krefting, sier daglig leder Glenn-Arild S. Veiby i Blender Group.

Det er ikke bare pengene Blender er på jakt etter, men også Kreftings erfaring med luksusleietagerne i Nedre Slottsgate. I denne sidegaten til Karl Johan ligger nå luksusmerkene Bottega Veneta, Louis Vuitton, Hermes og Gucci på rekke og rad takket være Krefting og hans partnere.

– Han har et nettverk som er spennende og relevant for oss, og han har en veldig drivkraft. Til tross for at han har en voksen kar, har han en energi og interesse som langt overgår mange yngre, sier Veiby.

Krefting får en eierandel i Blender Retail på 20 prosent for sine 20 millioner kroner og går inn som styremedlem. Dermed priser eierne selskapet til 100 millioner kroner.

Har 20 merker

Blender har agentur på 20 motemerker i Norden og har i tillegg investert i utvikling av egne merkevarer som det norske veskemerket Cala Jade, klesmerket Fall Winter Spring Summer og det italienske skomerket Diemme. Agenturvirksomheten i konsernet hadde ifjor omsetning på 47 millioner kroner som er provisjoner av klessalget og satt igjen med hele 27 millioner kroner før skatt.

– Det er ingen tvil om at det har gått veldig bra de siste årene. Vi traff med mange merker samtidig, Michael Kors var jo helt enorm, samtidig som markedet i Norge kokte. I tillegg til et sterkt marked, har vi hatt en positiv valutaeffekt, sier daglig leder Mats Alver i Blender Agency og viser til at de mottar provisjon i euro på salg til de norske butikkene.

Blender har i noen år drevet flaggskipsbutikken for amerikanske Marc Jacobs i Søylens lokaler i Øvre Slottsgate, og åpner førstkommende uke egen Kate Spade-butikk i samme gate. Det amerikanske merket er foreløpig nokså ukjent i Norge.

– Vi skal nå være med å bygge ett nytt brand. Vi tror det har kjempepotensial. Det er litt annerledes enn noen av konkurrentene, litt mer lekent og fargerikt, sier Alver.

Blender mener egne «monobrand»-butikker er med på å styrke en merkevare.

– Grunntanken er å få vist hele bredden i en kolleksjon, og merkevaren får presentert seg selv i sitt miljø. Det er merkevarebyggingens a-b- c og en kombinasjon vi har vært veldig tilhenger av. Det var derfor vi åpnet Marc Jacobs i utgangspunktet, sier Alver om den tre år gamle butikken.

I tillegg åpnet de i høst sportsmotebutikken Juice på varehuset Eger, et konsept de har planer om å utvide, i tillegg til å skaffe agentur på flere motemerker.

– Porteføljen er dynamisk, det er en prosess man jobber med hele tiden, sier Alver.

Følg markedene med DN Investor

Rundt to ganger i året gir DNBs oljeanalytiker Torbjørn Kjus råd til Obama-administrasjonen. Nå er han gjest hos i «Finansredaksjonen».

 

Statsbudsjett spesial: Vi gir deg hovedtrekkene, vinnerne og tapere, reaksjoner og stridstemaene i budsjettforhandlingene.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Her går Michelle Obama i strupen på Trump
Michelle Obama er tydelig i sitt budskap etter at den ti år gamle, private samtalen der Trump pratet om hvordan han tar for seg av damer ble kjent.
00:49
Publisert:

 
Tid for dekkskifte. Har du husket denne?
Gjør du det selv så er det et par ting du må være oppmerksom på, spesielt om du har uorginale felger på dekkene dine.
02:12
Publisert: