De lar seg ikke merke av motvinden der de står i sanddynene på Ølberg og skuer ut over en Nordsjø som ikke er like profitabel som før. Midt i oljenedturen har en gjeng optimister startet opp en av de mest spektakulære restaurantene på Nord-Jæren på årevis. 26 millioner kroner er brukt på et bygg på 1200 kvadratmeter i strandkanten, pluss seks millioner på design­inventar.

Uheldig timing

– Da vi begynte å bygge, lå oljeprisen på 120 dollar. Så var vi klare til å åpne 23. oktober ifjor høst, sier eier Christian Waage.

– Vi åpnet på verst tenkelige tidspunkt.

Hotell- og restaurantbransjen i olje­fylket Rogaland er ikke som den var – for å si det forsiktig. Hotellinntektene per rom, som lenge lå i landstoppen, er nå på halvparten av Oslo-nivå. Restaurantomsetningen er det vanskeligere å få tall på. Statistisk sentralbyrås ferskeste tall er fra 2014. Likevel er det noen indikasjoner. Antall konkursåpninger blant restaurantene i fylket lå på mellom null og to årlig i gullårene 2010–2012.

Økning i konkurser

De siste årene har antall konkurser vært tosifret. I år er allerede antall konkursåpninger kommet opp i ti, ifølge Brønnøysundregistrene.

Restaurantkongen Arne Joakimsen er blant dem som nylig har måttet melde oppbud. Det er åpnet konkurs i hans Strandgaten Restaurantdrift, noe som betyr slutten for kjente Stavanger-utesteder som Nåløyet, Timbuktu, Taket og Straen Fiskerestaurant.

Andreas Myhrvold har erfaring fra kokkelandslaget og en rekke stjernerestauranter. Nå vil han lage sjømat i strandkanten.
Andreas Myhrvold har erfaring fra kokkelandslaget og en rekke stjernerestauranter. Nå vil han lage sjømat i strandkanten.
– Vi har opplevd at omsetningen har gått ned før også, for mange år siden. Denne gangen har dette imidlertid vart mye, mye lenger. Det relaterer seg selvfølgelig til lav oljepris og mindre aktivitet til oljerelatert virksomhet, sier Joakimsen til NRK.

Emma Watne fra Fellesforbundets avdeling 25 sier til stats­kanalen at hun frykter enda flere konkurser blant restaurantene i byen.

Gourmetrestauranter som Cafe De France og Nero er også nylig blitt stengt, selv om disse ikke står på konkurslisten.

Må skille seg ut

Ute på Ølberg har likevel Waage tro på at restaurantnykomlingen skal klare seg. Han regner med rundt 20 millioner kroner i omsetning i første driftsår, som var et mellomscenario i budsjettet.

– Aktiviteten i markedet har falt. Da gjelder det å være den foretrukne. Beliggenheten ved stranden og tilgjengeligheten til byen og flyplassen er noen av fordelene våre. Naturen er unik. Det er fint like mye i storm som i solskinn, sier han mens han går gjennom et hus preget av dyre materialvalg og store vindusflater mot havet. Her går det i alt fra bryllup til begravelser. À la carte-restaurant og kiosk er det også her.

Kurs og konferansemarkedet er likevel noe av det som har overrasket positivt. Alle de store oljeselskapene har vært her.

– Jeg merker at folk ikke er så depressive som de var, sier Waage.

Den tidligere finansmannen har drevet tradisjonsrike Lura Turistheim i noen år. Her ute i sjøkanten er ambisjonene høyere. Han svinger innom kjøkkenet, der nyansatte Andreas Myhrvold er i ferd med å forberede dagens lunsj. Myhrvold har bakgrunn fra kokke­landslaget, men han sikter ikke mot Michelin-stjerner.

– Jeg skyter ikke den pila. Det gjør jeg ikke. Men det skal være god mat. Hovedfokus skal være på det som kommer fra havet.

Beundrer utsikten

Oppe har en gjeng lokale bibliotekarer tatt pause fra et seminar. De står og ser ut over havet. Waage skjønner knapt at han har fått lov til å bygge så nær sjøen og vernesoner. Hele grunnen er at det fantes en gammel kiosk på stedet. I årevis solgte den lokalprodusert pommes frites – såkalte «ølbergfranske». Da den brant ned, ble løsningen at Waage og kona allierte seg med den gamle eieren, Sola-entreprenør Olav Stangeland og hans kone Torbjørg.

Nå eier de to ekteparene bygget sammen, mens Waage eier restaurantselskapet.

Softis og ølbergfranske

– Før han overtok, var det to ting jeg satte som krav, og det var at han skulle fortsette å selge softis og ølbergfranske, sier Torbjørg Stangeland, som tilfeldigvis er innom.

– Det er blitt en kjempesuksess.

Les hele avisen

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.