Se billedspill nederst i saken.

SAS har ventet i fem år på en helt ny «arbeidshest» i rutenettet i Skandinavia og Europa. Tirsdag kunne SAS-sjef Rickard Gustafson vise frem første utgave av kort- og mellomdistanseflyet Airbus A320neo.

30 fly blir levert i løpet av de neste årene, og skal hovedsakelig erstatte tidligere Boeing 737-fly på Arlanda-flyplassen i Stockholm.

Det første flyet skal brukes mellom Stockholm og København i starten, men blir å se i hele rutenettet etter hvert.

Saken fortsetter under billdespillet: 

Betalte tolv milliarder

Flyet fra den europeiske fabrikken Airbus er en helt ny versjon av bestselgermodellen A320 og brukes av alle de store flyselskapene i Europa – og selges til kunder over hele verden. SAS har bestilt 30 stykker og flyene hadde en listepris på rundt 24 milliarder kroner ved bestilling i 2011. Fratrukket rabatter er det antatt at SAS har betalt rundt tolv milliarder kroner. (Det er til sammenligning mer enn dobbelt så mye som hele SAS er verdsatt til på børsen i dag - 4,75 milliarder kroner).

De første flyene er kjøpt av Airbus og blir deretter finansiert med «sale-lease back».

- Dette flyet er en viktig del av SAS' fremtidige strategi, sa konsernsjef Rickard Gustafson da flyet ble presentert på Arlanda tirsdag ettermiddag.

SAS investerer 500 millioner kroner i ny kabin og rask wifi.

Airbus-flyet er en direkte konkurrent til motstykket fra USA, Boeing 737. Det har både SAS og Norwegian har mange av i flåten. SAS får en ny modell med rundt 15 prosent lavere drivstofforbruk enn forgjengeren.

Ny innredning

I tillegg er det nyeste flyet utstyrt med en helt ny seteinnredning. SAS varslet tidligere i år om en forestående oppgradering av flyene på kort- og mellomdistanse for rundt 500 millioner svenske kroner. Det meste av pengene skal brukes på nye seter og, fra mai neste år, rask wifi-tilkobling på alle flyene.

Mens flyene i hjemmemarkedet hittil har hatt benplass på 29 cm mellom setene, vil de nye setene ha 31 cm.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.