Reklamepausene midt under OL-øvelsene på TV 2 vakte i helgen sterke reaksjoner blant mange tv-seere.

Reklamebråket begynte allerede under åpningsseremonien fredag. Det toppet seg lørdag da TV 2 sendte reklame og ba seerne skifte kanal under Slopestyle-finalen, der Ståle Sandbech sikret seg OL-sølv.

Mishagsytringene i sosiale medier tas på fullt alvor av storannonsør Telenor.

– Vi ser at noen lar seg irritere over at det er for mye reklame. Det må vi ta inn over oss. Mandag kommer vi til å ta en vurdering av hvordan denne helgen har vært. Vi ønsker absolutt ikke å støte noen med reklamen vår, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan.

Telenor har brukt store summer på å produsere en to minutter lang reklamefilm med Lilyhammer-stjernen Steven Van Zandt i hovedrollen, uten at Krokan vil oppgi hvor mye den har kostet. Minifilmen har rullet og gått i OL-sendingene hele helgen.

– Det er uvanlig at vi har to minutters lengde. Det kan virke lenge, særlig i disse avbrekkene som har vært under løp. Vi har valgt å ha høy aktivitet denne helgen, så roer trykket seg etter åpningshelgen, sier Krokan.

Han sier at filmen vil bli sendt i nedkortet versjon kommende uke.

– Vi hadde nok tenkt at en del av tv-seerne var av typen som gikk til og fra tv-en, men vi ser at med litt grått vær denne helgen er det mange som sitter pal, og det har vært en ekstremt spennende helg for norske utøvere, sier han.

Ifølge Krokan er det ikke Telenor som har bestemt at reklamen skulle sendes midt under 30 kilometeren for herrer igår eller under andre OL-sendinger.

– Dette er noe vi vil se nærmere på og det er absolutt ikke noe vi har bedt om, sier han.

– Nordmenn er vant til reklamepauser mellom begivenhetene, men under øvelsene er noe vi må se nærmere på i samråd med TV 2. Vi kommer til å ta en vurdering av hvilke erf#229er vi sitter igjen med etter denne helgen, sier Krokan.

Gjør sitt beste
– Vi gjør så godt vi kan, hilsen Sotsji – smiler TV 2s sjefprodusent i OL-byen, Jens Knudsen.

I helgen har Facebook- og twittermeldingene strømmet på til TV 2 fra oppgitte tv-seere i Norge.

I OL-byen har Knudsen og teamet i Sotsji samarbeidet med kolleger i Bergen for å styre reklamesnuttene unna de sportslige høydepunktene i OL.

– I de aller fleste idrettene er det planlagte reklamepauser. I alpint vet vi at det blir en pause etter den og den løperen. Men i langrenn og skiskyting går ikke det. Der må vi gjøre en løpende vurdering, sier Knudsen.

TV 2 tar selvkritikk på lørdagens kanalskifte under den spennende Slopestyle-finalen:

– Det var en menneskelig feil. Det skal ikke skje. Så vi har nå en sportsprodusent som hjelper til i slike øyeblikk. Knudsen sier han forstår at det er nytt for nordmenn å se reklame midt i åpningsseremonien. Men i de fleste andre land i verden er det gammelt nytt.

Under herrenes 30-kilometer søndag sendte TV 2 tre reklamebolker i første halvdel av løpet, og ingen i andre halvdel.

TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy sier det ligger måneder med arbeid i planleggingen av reklameplasseringen i hver enkelt sending fra OL.

Likevel har flere nordmenn fått et brutalt møte med virkeligheten etter tiår med reklamefrie OL-sendinger fra NRK.

– Det har vært OL i så mange år på NRK at vi regnet med at det skulle bli litt bråk. Men det har vært mye mindre enn vi egentlig hadde tatt høyde for. Det virker som det har gått seg greit til.

– Men kunne dere ikke bare ventet til etter øvelsene med reklamepausene?

– Jeg forstår at du spør om det. Men dersom kabalen skal gå opp er vi avhengige av å plassere reklamepausene fleksibelt, og der det er fornuftig.

Nye reklameregler
Nye regler ble innført ifjor som skulle sikre TV 2 denne fleksibiliteten. Som før har TV 2 bare lov til å sende 12 minutter reklame hver time.

Tidligere måtte det gå 20 minutter mellom hver reklamebolk, men denne regelen er nå borte. Dermed kan TV 2 stykke opp sendingen i så mange biter de ønsker, så lenge de forholder seg til 12-minuttersreglen.

Statistikk fra TV 2 viser at snittlengden på reklamebruddene i pågående øvelser var på 1,39 minutter på hovedkanalen.

– Regelverket ble myket opp, men rammen er beholdt. Dette gjør at vi kan sende reklamepauser på 30–40 sekunder, i stedet for bare lange reklamebolker.

Indrøy tror debatten vil dø ut relativt raskt.

– Det er en litt underlig debatt dette her. Rundt om i verden har mange kringkastere hatt rettigheter til OL i en årrekke, og de har sendt med reklame. Reklame er eneste måten vi kan finansiere disse sendingene på, sier han.

Sportsanker Davy Wathne var i helgen selv ute og forsvarte kanalen. Han gjennomførte samtidig en omfattende ryddeaksjon blant twitter-vennene sine:

«Da har jeg økt antall blokkerte med 40 pct og strøket alle som synes det er kritikkverdig at en reklamefinansiert tv-kanal sender reklame.»

- Alle bruddene ødela

Flere tidligere OL-deltagere lot seg i helgen irritere over reklameinnslagene midt under spennende OL-øvelser.

– Når jeg ser på idrett, liker jeg å konsentrere meg om idrett. Alle bruddene ødela mye av løpet for meg, tidligere langrennsløper Kristen Skjeldal.

46-åringen har deltatt i flere olympiske mesterskap og tok bronse på tremila under lekene i 2002. Han liker å følge løperne tett.

– Hele poenget med å se langrenn er å følge løpsutviklingen, se etter styrke- eller svakhetstegn hos løpere fra start til mål. Spesielt synes jeg det er viktig i moderne fellesstart, der løpene er lagt opp for at publikum skal få med seg mest mulig. Du lever deg inn i en annen verden, og vil gjerne bli værende der til innspurten. De plutselige reklameinnslagene ødela mye av dette for meg, sier han.

Også hos tidligere langrennsløper Anne Jahren ble reklamepausene diskutert i helgen.

– Det var et tema under tremila søndag. Det toppet seg litt da, det ble for mange reklamepauser, sier Jahren som var med å ta bronse og sølv på OL-stafettene i 1984 og -88.

Hun mener idretten er blitt så kommersiell at publikum må tåle reklame iblant.

– Men ikke for mye. Det ble litt for mye «nei, ikke nå igjen» på søndag, sier hun.

Berit Aunli som blant annet var med å ta OL-gull under kvinnestafetten i Sarajevo i 1984, synes også reklameinnslagene ble smått irriterende.

– Jeg så tremila for damer lørdag og da fikk vi ihvertfall se innspurten, men det er litt irriterende, det er det. Vi er jo ikke vant til det. Det må jo gå an å ta litt hensyn, at det ikke kommer midt i målgang eller en spennende spurt, mener Aunli som selv prioriterte å være heiagjeng for sønnen under skiløp i helgen i stedet for OL-øvelser på tv.

– Men kan det skade folks interesse for sporten?

– Nei, det tror jeg ikke. Vintersport er så godt forankret her til lands at jeg tror folk benker seg og følger med likevel, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.