Vegdirektoratet vil ha mer bompenger i sentrale strøk, og heller bruke statens penger til å bygge veier i distrikter med liten trafikk.

Bilister i sentrale strøk som synes de betaler for mye bompenger, har ingenting å glede seg til, skriver Aftenposten.

I sin innstilling til Nasjonal transportplan, som er varslet i neste måned, foreslår nemlig Vegdirektoratet at man skal ta inn mer bompenger på de mest trafikkerte strekningene i Norge. På den måten kan statens penger brukes til å bygge i distrikter som har så liten trafikk at bompenger ikke lønner seg.

– Målet er å utvikle veinettet optimalt med de midlene vi har, og da mener vi at det er riktig å supplere med bompenger der det er mulig, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen (Ap).

Enkelte sterkt trafikkerte strekninger kommer til å bli helfinansiert av bompenger. På mange strekninger vil andelen bompenger langt overskride det som er statens andel.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier at bompengene kommer i tillegg til at Regjeringen bruker 19 milliarder på vei i år, om man tar med vedlikehold og drift.

– Bompengene er et faktum. Det er politisk enighet om bompenger, bortsett fra i Frp, som likevel stemmer for bompenger lokalt. Det er en egenandel som på andre områder, som helse. Men det vil alltid være en diskusjon om det riktige nivået, sier Navarsete, som ikke ser det som sin oppgave å si nei til bompengeprosjekter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.