– Vi vil avvikle togmonopolet for å sikre de reisende et best mulig tilbud, sier Ingjerd Schou (H) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Hun mener erf#229ene med å sette Gjøvikbanen ut på anbud har vært positive.

– Konkurranseutsettingen har bidratt til lavere offentlige kostnader og bedre tilbud til passasjerene, uten at dette har gått på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser.

Sammen med partifellene Gunnar Gundersen, Øyvind Halleraker og Lars Myraune fremmer Schou på nyåret et representantforslag for Stortinget om å konkurranseutsette Kongsvingerbanen.

– Kongsvingerbanen har mange av de samme utfordringer som Gjøvikbanen var stilt overfor den gang denne ble konkurranseutsatt, mener Høyre-politikerne.

Bråstopp
Den rødgrønne regjeringen satte i 2005 en stopper for Bondevik II-regjeringens planer om å konkurranseutsette Sørlandsbanen og Bergensbanen.

Anbudet på Gjøvikbanen var kommet for langt til å stoppes, men privatiseringsmotstanderne fant trøst i at NSB Anbud AS slo danske DSB og franske Connex og vant konkurransen om drift av persontransporten på strekningen.

– Det er for sent å stanse anbudet på Gjøvikbanen, men det er uaktuelt med videre konkurranseutsetting, sa Aps jernbanepolitiske talskvinne Sigrun Eng til NTB før valget i 2005. Senterpartiets Jorunn Ringstad var fullt på linje, og viste til dårlige erf#229er med anbud på persontrafikk i Sverige og Storbritannia.

I opposisjon har Høyre flere ganger påpekt nødvendigheten av å utfordre NSB-monopolet for å sikre de reisende et bedre tilbud.

– Forrige vinter opplevde norsk jernbanesektor sterk turbulens, vesentlig dårligere regularitet og nedgang i antall passasjerer. Dersom situasjonen ikke bedres denne vinteren, vil dette innebære et alvorlig tillitsbrudd overfor alle som er avhengige av at togene går når de skal, hevder Schou.

– Høyre mener at det er viktig at jernbanen drives effektivt. Driftsformen kan ikke avgjøres av ideologiske kjepphester eller privat allergi, legger hun til.

Skeptiske ansatte
Under behandlingen av statsbudsjettet for 2010 foreslo Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti å sette drift- og vedlikeholdsoppgaver ut på anbud for å styrke satsingen på jernbanen.

De ansattes organisasjoner mener dette er feil vei å gå. I et intervju med Dagsavisen trakk nestleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund linjene tilbake til Bondevik II-regjeringen da all drift av infrastruktur ble konkurranseutsatt. Ifølge Sæthre førte dette til at halvparten av alt operativt personell forsvant fra jernbanesystemet, noe hun mener Jernbaneverket ennå bærer preg av.

–800 ansatte ble forespeilt oppsigelser og sluttet. Det tar tid å bygge opp denne kompetansen igjen, sa Sæthre til avisen.

Hun fikk støtte av lederen i Norsk Lokomotivmannsforbund Øystein Aslaksen. Han mener private ikke har den kompetansen som skal til, og at den bare finnes i Jernbaneverket og Sporveien.

– Når man har konkurranseutsetting som ideologi i stedet for å se på realitetene, går det galt, konkluderer han. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.