I mai starter innkrevingen av bompenger ved Lillesand i Aust-Agder. Men den nye E18 som pengene skal gå til, er ikke engang planlagt og er ikke nevnt i Nasjonal transportplan.

Det er trolig første gang i Norge at det kreves inn bompenger som skal gå til planlegging av ny vei. Det vanlige er å kreve inn bompenger etter at veien er bygget. I dette tilfellet er det ikke engang sikkert at veien kommer i det hele tatt, skriver Aftenposten.

Strekningen det gjelder, er ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Statens vegvesen har ikke tatt med denne veistrekningen i sin prioriterte liste før ny Nasjonal transportplan, som gjelder fram til 2023.

Det betyr at det samles inn bompenger til å planlegge en vei som kanskje aldri bli bygget. Det gjør ikke saken bedre at bompengene samles inn flere mil lenger sør enn der strekningen befinner seg.

– Dette undergraver all respekt folk har til bompenger. Bilistene betaler for noe som man ikke vet vil komme eller ikke, sier direktør Stig Skjøstad i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Han mener veiprosjekter bryter med et svært viktig prinsipp om at bompenger ikke skal betales før man kjører på en ny vei, og krever at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) griper inn og stopper innkrevingen fram til ny transportplan blir vedtatt neste år.

Det er Aust-Agder fylkeskommune som har vedtatt å kreve inn pengene fordi staten ikke vil legge ut for planprosessen.

Samferdselsministeren kan ikke garantere at veien blir noe av, men vil ikke gripe inn for å stoppe bompengebetalingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.