I år strøk 29 prosent av førsteårsstudentene på lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) i mattematikk.

For to år siden strøk halvparten, i fjor strøk én av tre.

– Som i fjor er vi glade for den positive utviklingen med fallende strykprosent i matematikk. Det var svært tøft både for studenter, lærere og ledelse å ta inn over seg det nedslående resultatet for to år tilbake med en strykprosent på 47, sier studieleder Vibeke Bjarnø til høyskolens nettavis Khrono.

Hun trekker fram flere faktorer som kan forklare fremgangen.

– Vi har omdisponert flerfaglige ressurser og satt inn strategiske midler for å finansiere de nødvendige tiltakene, sier Bjarnø, som er studieleder på Institutt for grunnskole- og faglærerdanning.

– Det har vært arrangert en ekstra matematikkuke hvor det ble fokusert på grunnleggende matematikk. I tillegg har det blitt gjennomført ekstra undervisning for de av studentene som ikke hadde gjennomført første del av matematikken. Jeg ser heller ikke bort ifra at oppstyret i mediene har påvirket studentene til å øve mer, mener Bjarnø.

– Det er viktig å understreke at vi nok må leve med at det er en forholdsvis stor strykprosent på dette kurset. Det er viktig for oss å være helt sikre på at kvaliteten er god på de ferdigutdannede lærerne, sier Bjarnø. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.