Saken er oppdatert.

– Vi ønsker at flere selskaper skal konkurrere om passasjerene. Nå får vi kanskje flere selskaper som tenker nytt og som tenker på nye løsninger slik at vi får en bedre jernbane for passasjerene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

Regjeringspartene, Venstre og KrF la mandag ettermiddag fram sitt forslag til jernbanereform. Regjeringen vil senere legge fram en stortingsmelding om reformen som vil bli sendt ut på høring.

Et jernbanedirektorat skal få det overordnede ansvaret og skal styre og koordinere norsk jernbane. Direktoratet skal også organisere konkurranseutsetting av togdriften, noe de fire partiene ser for seg kan skje på enkelte strekninger fra 2016 eller 2017. I tillegg til det nye direktoratet, skal ett selskap ha ansvar for infrastrukturen.

NSB

Med reformen mister NSB eierskap til sine tog, verksteder og eiendomsselskap. Selskapet Mantena, som i dag eies av NSB, skal i stedet bli et selvstendig selskap underlagt Samferdselsdepartementet.

– NSB skal fortsatt stå for persontogtrafikk og godstog, men med reformen blir det nå tydelige aktører slik at man har en klar modell på hvem som har ansvaret for hva, sier Venstres Abid Raja til NTB.

Samtidig som regjeringspartiene og samarbeidspartiene understreket at de tar store og overordnede grep, gjentok de flere ganger at reformen kommer passasjerene til gode.

– Jeg er helt sikker på at NSB kommer til å stå seg godt uansett. De har mye erfaring, og kommer til å bli mer robust og bedre av det her, sier Linda Hofstad Helleland (H), som leder Stortingets transportkomité, til NTB.

Hun sier Gjøvikbanen er blitt bedre etter at den ble konkurranseutsatt og påpeker at NRK og Telenor har blitt bedre av å møte konkurransen fra TV 2 og NetCom.

– Det her er en gledens dag for alle som er opptatt av tog, fastslår hun.

– Mer byråkrati

Det var imidlertid ikke reaksjonen til skeptiske fagforeninger som hadde møtt opp til pressekonferansen mellom spor 15 og 16 på Oslo S.

De sto samlet med et klart budskap: Jernbanen skal ikke konkurranseutsettes.

– Vi er bekymret for at vi kommer til å få en dyrere og dårligere jernbane. Vi må samle norsk jernbane og ikke dele den opp, sier forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund til NTB.

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund er uenig i at reformen vil føre til en mer effektiv jernbane.

– Regjeringen splitter opp jernbanen og sier det vil føre til mer effektiv jernbanedrift. Et nytt direktorat, flere selskaper og konkurranseutsetting fører til mer byråkrati, ikke mer effektiv jernbane, mener han.

Les også:
- Markedet ser ut til å være i et nedsmeltningsmodus
Aker Solutions-ansatt terrorsiktet av PST
Dette overrasket økonomene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.