LILLESTRØM. Tirsdag morgen ønsket statsminister Erna Solberg (H) velkommen til Nor-Shipping 2015. Foran verdens shipping- og offshore-elite gjorde hun én ting klinkende klart:

Norge skal opprettholde sin posisjon som et av verdens største maritime næringsmiljøer - til tross for dagens krevende markedsforhold.

- Det skal ikke være tvil om at vår maritime kompetanse og ekspertise vil spille en viktig rolle i mange år fremover, sier Solberg.

Vil styrke kompetansen

Den maritime næringen i Norge omsetter for 174 milliarder kroner og sysselsetter over 100.000 personer.

Krisen i offshoremarkedet er et naturlig samtaleemne når bransjen samles denne uken. Oljeprisfall og lav og usikker global økonomisk vekst rammer rederinæringen i Norge hardt.

Fredag la regjeringen frem sin nye maritime strategi. På Nor-Shipping pekte statsministeren på Norges «tre store fordeler», nemlig at vi har:

  • Verdens 10. største handelsflåte
  • Den 2. største offshoreflåten
  • En av de mest komplette maritime klyngene i verden

I en periode med behov for omstilling, lover statsministeren å holde trykket på kompetanseutvikling.

- Den maritime industrien forblir blant Norges mest innovative og fremtidsrettede industrier, mener hun.

- Fremtiden handler ikke om å bli billigere, men smartere, sier statsministeren.

Pekte på lyspunktene

De neste dagene er 991 selskaper fra 45 land representert med utstillinger på Norges Varemesse i Lillestrøm. Alle arrangementene og festene som foregår parallelt i hovedstaden er en annen viktig del av den internasjonale maritimmessen. Her vil kontakter knyttes og forretningsideer utvikles.

I sin tale var Solberg opptatt av også å peke på lyspunktene i enkelte segmenter, først og fremst i markedene for LPG-  (flytende naturgass) og oljefrakt. Samtidig understreker hun viktigheten av en grønn retning.

- Hovedmålene med regjeringens politikk er økt verdiskapning innenfor et bærekraftig  og stabilt rammeverk, sier hun.

- Evne til omstilling

Professor Torger Reve ved handelshøyskolen BI mener næringen har vist en formidabel evne til omstilling.

- Næringen som helhet egentlig gått fra å være en ressursnæring til en kunnskapsnæring, sier Reve.

- Den maritime næringen i Norge innebærer i dag ikke bare transport av varer og tjenester, men også store selskaper som klassifikasjonsselskapet DNV GL og en stor eksport av teknologi, påpeker han.

Når BI-professoren senere denne uken holder innlegg på Nor-Shipping, vil budskapet være at satsingen på innovasjon og forskning må fortsette her hjemme.

- Det er lett å kutte i tider hvor selskapene må spare penger, men dette handler om hvordan Norge kan videreutvikle og beholde den posisjonen vi har. Det er kanskje spesielt viktig når offshoresektoren svikter.

- Hvor ligger mulighetene i fremtiden?

- For det første er tradisjonell shipping på vei opp igjen. Videre ser vi nye havnæringen komme opp. Havenergi, som ikke er olje, er et eksempel. Oppdrett til havs et annet. Du får en slags kobling av tre marine næringer: Shipping, offshore og sjømatnæringen. Her kan Norge hevde seg ettersom vi ligger langt fremme teknologisk, svarer BI-professoren.

Her kan du lese alle artiklene fra Nor-Shipping 2015(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.