Nye bompengeprosjekter det siste året beløper seg til over 20 milliarder kroner.

– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skryter av alle nye tiltak som skal redusere innkrevingskostnader. Det er mest snakk, sier Senterpartiets næringspolitiske talsmann Geir Pollestad til NTB.

Han har regnet ut at Høyre/Frp-regjeringen det siste året har lagt fram bompengeprosjekter for Stortinget til en samlet prislapp på over 20 milliarder kroner.

– Det er over 2 millioner nye bompengekroner i timen, døgnet rundt. Og dette kommer på toppen av rekorden i bompenger som Solvik-Olsen noterte seg for ved å kreve inn 8,5 milliarder kroner fra bilistene i 2014, sier Pollestad.

– Mislykket morsom

Regnestykket er lagt fram for Samferdselsdepartementet. Beskyldningene om å stå i front for å kreve inn stadig nye bompenger, vil Solvik-Olsen ikke høre noe av:

– Det er åpenbart at Pollestad forsøker å være morsom, men dessverre er han ikke veldig opplysende. Det han protesterer mot her, er jo arven etter Senterpartiets tid i regjering. Pollestad har selv vært forkjemper for alle de bompengepakkene han nå later som han er kritisk til, sier Solvik-Olsen til NTB.

3,6 milliarder fredag

Pollestad påpeker at samferdselsministeren ikke imøtegår selve regnestykket:

– Frp sitter i regjering. De må ta ansvar eller gå ut. Når et parti så til de grader bryter sine valgløfter, er det opposisjonens jobb å påpeke det. Solvik-Olsen benekter ikke de fakta jeg legger fram, men jeg forstår at han ikke vil at velgerne skal få vite om det, sier Pollestad.

Så sent som fredag – på Stortingets siste dag før sommerferien – kom det to nye prosjekter: Riksvei 23 på strekningen Dagslett-Linnes og E6 Helgeland. Her skal det samlet tas inn over 3,6 milliarder kroner i bompenger de neste årene.

Landeveisrøveri

Solvik-Olsen viser til bompengereformen som Stortinget vedtok tidligere denne uka.

– Den vil gi rom for lavere takster og raskere nedbetalingstid. Det kommer på toppen av de gjennomslag Frp allerede har fått for å kutte bompengeandelen i veisektoren, sier han.

– Ingen tidligere samferdselsminister har krevd inn så mye bompenger som Solvik-Olsen, og omfanget vil nå øke ytterligere. Det blir for enkelt for Frp å skylde på Stortinget. I opposisjon omtalte Frp bompenger som landeveisrøveri. Nå setter de norsk rekord, sier Pollestad.

Frivillig

Samferdselsministeren sier at hans parti helst skulle brukt mer oljepenger og ingen bompenger til å bygge vei. Men det er Frp alene om å mene i norsk politikk.

Det er likevel verdt å være med på ferden, mener han.

– I opposisjon oppnådde Frp ingen gjennomslag i bompengesaker. I regjering påvirker vi nesten hvert eneste prosjekt i riktig retning. Det er merkelig å bli kritisert på denne måten, men vi begynner å bli vant til at Pollestad er mest opptatt av å sverte Frp, sier Solvik-Olsen.

Pollestad sier at han ber om mer redelighet.

– Heller ikke Sp er glade i bompenger, men vi har en realistisk tilnærming. Nå må Frp fortelle velgerne at dette får de ikke til. Frp sitter frivillig i regjering der de frivillig sender stadig nye bompengeprosjekter til Stortinget. Nå må de slutte å skylde på alle andre, sier Pollestad. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.