Et flertall av Oslo-politikere vurderer å lempe elbiler ut av kollektivfeltet på strekninger der de lager kø for bussene. Det viser DNs valgundersøkelse der over 2000 listetopper i kommunene har svart på spørsmål fra DN.

Se svarene i DNs valgportal.

De fleste elbilfordeler er fredet av et flertall av Oslos politikere helt til kommunevalget i 2019, bortsett fra dagens mulighet til fri bruk av kollektivfelt. Blant dem som vil vurdere å ta elbilene ut av kollektivfeltet - der de lager kø for bussene, er Høyre-ordfører Fabian Stang:

 

Oslo-ordfører Fabian Stang.
Oslo-ordfører Fabian Stang. (Foto: Mikaela Berg)

- Jeg er overbevist om at elbileierne forstår at man må legge begrensninger. For sånn er det bare, kollektivtrafikken går foran alt, sier Stang.

Se Fabian Stangs svar i DNs valgportal.

Arbeiderpartiet, SV og MDG sier seg enige. Dermed vil elbilenes tilgang til kollektivfeltet kunne bli innskrenket uansett hvem som vinner høstens valg.

Det reagerer ordføreren i Bærum på. Hun mener køproblemer kan løses ved påbud om samkjøring i elbilen, altså at sjåføren skal ha med seg minst én passasjer for å kunne kjøre i kollektivfeltet.

- Nå må dere være tålmodige, protesterer Bærum-ordfører, Lisbeth Hammer Krog (H).

Se Lisbeth Hammer Kroghs svar i DNs valgportal.

- Om vi må ta bilene ut av kollektivfeltet vil jeg ikke spekulere i før vi vet effekten av samkjøring, sier hun.

Hammer Krog lanserer samtidig et prosjekt hun vil gjennomføre i sin kommune for å oppfordre til samkjøring.

- I samarbeid med næringslivet vil vi motivere de ansatte til å ta i bruk en mobilapplikasjon for å organisere samkjøring til og fra de 20 000 arbeidsplassene på Fornebu. Det blir interessant å se om det får suksess, sier Hammer Krog.

Tidligere «på’n»

I Oslo-trafikken ble elbilenes tilgang til kollektivfelt innskrenket på E18 vest for sentrum fra 1.juni i år. Men ikke av lokalpolitikerne. Restriksjonen ble avgjort av Vegdirektoratet som følge av vegarbeid på strekningen. Mellom klokken 7 og klokken 9 på morgenen får elbilene på enkelte steder på vei inn til Oslo, kun lov til å bruke kollektivfeltet dersom det sitter to personer i bilen. Samme restriksjon gjelder på vei ut av byen på ettermiddagen.

Ifølge Kristian Wærsted i Vegdirektoratet later tiltaket til å være «veldig effektivt» for å få bort kødannelser i kollektivfeltet. En del av jobben hans er å gjøre biltellinger ute på veiene. Resultatet av hans forrige telling på E18, etter elbil-begrensningen kom, tyder på at elbilkjørerne står opp tidligere om morgenen etter restriksjonene kom.

- De fleste elbilene kommer nå før klokken sju. Jeg kunne har registrerte enn topp ca klokken ti på sju. Når jeg satt og telte fikk jeg skikkelig bakoversveis, det var overveldende mange biler ti på sju. Men når klokken passerer sju, blir det ganske stille i kollektivfeltet, så tiltaket later til å være veldig effektivt, sier Wærsted til DN.

- Grov forskjellsbehandling

Åpning eller lukking av kollektivfeltet er enn så lenge et statlig anliggende. Men i mai i år ble regjeringen enig om at kommunene på sikt skal ta over råderetten over enkelte elbilfordeler (se faktaboks).

DNs valgundersøkelse viser at partiene i landets fire største byer er delt i spørsmålet om elbilfordeler. 25 av 48 listetopper som har svart på undersøkelsen sier at de vil beholde elbilfordelene. 19 svarer at de vil redusere fordelene, mens 4 topper vil avvikle dem. Carl I. Hagen, toppkandidat for Frp i Oslo er blant dem som vil avvikle fordelene.

Se Carl I Hagens svar i DNs valgportal.

- Dette er en grov forskjellsbehandling mellom ulike biler, uten en god nok begrunnelse, og det liker jeg ikke, sier han.

Byrådsleder for Høyre i Bergen, Martin Smith-Sivertsen, er blant dem som svarte at elbilfordelene må reduseres. Den fordelen han åpner for å redusere i kommende periode, er gratis parkering i sentrum for elbilene.

Byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H) i Bergen. Foto: Marit Hommedal /
Byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H) i Bergen. Foto: Marit Hommedal / (Foto: NTB scanpix)
- Fordi kommunale parkeringsanlegg taper mye penger på å ha gratis parkering for elbiler, sier han.

Se Martin Smith-Sivertsens svar i DNs valgportal.

Kommune-Norge tapte mellom 100 og 120 millioner kroner i parkeringsinntekter på elbilfordelen i 2014, ifølge tall fra

Transportøkonomisk institutt (TØI) gjengitt i revidert nasjonalbudsjett.

Se DNtv: Statsminister Erna Solberg: Det er usikkerhet rundt oss

Det er usikkerhet rundt oss
Statsminister Erna Solberg om fallet i aksjemarkedet
00:32
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.