Årets skolestart har ikke bare vært preget av nye elever og nye målsetninger, det har også vært høsten for tekniske problemer.

Osloskolen har nemlig startet innføringen av en ny it- og læringsplattform som skal være felles for alle: Skoleplattform Oslo. Løsningen skal brukes av over 80.000 elever og 14.000 ansatte på 180 skoler, samt av rundt 300.000 foresatte.

Nå melder flere Oslo-skoler om frustrerende startvansker og om foreldre som ikke har fått tilgang til informasjon om sine barn.

– Hvis vi har lurt på noe, har ikke lærerne visst noe mer enn oss. De har måttet lese en manual på 120 sider, sier Max Bakke (18), tredjeklassing ved Persbråten videregående skole.

56 millioner kroner

Elin Stavrum, rektor ved Persbråten videregående skole, sier at det er en del ting som ikke fungerer optimalt ennå.

– Det kan være frustrerende for noen brukere. All informasjonen kommer ikke frem til lærerne, og vi blir utfordret til å jobbe på en annen måte. Vi har fått mange nye verktøy, og det er en stor omlegging, sier Stavrum.

– Var alt bedre før?

– Noen synes selvsagt det.

Rektor ved Persbråten videregående skole Elin Stavrum.
Rektor ved Persbråten videregående skole Elin Stavrum. (Foto: Mikaela Berg)
Stavrum sier at skolen har brukt mye tid på opplæring og forventet noen innkjøringsproblemer.

– Jeg ser konturene av noe som blir veldig bra, sier hun.

Dag Hovdhaugen, assisterende direktør i Utdanningsetaten, sier det er «krevende» at ikke alt har fungert perfekt fra skolestart.

– Men det virker som om rektorene har håndtert dette på en god måte og at de skjønner at dette er en stor omlegging som må gjøres før eller siden, sier han.

Nye nettsider

Alle skoler får nye nettsider. Lærere og elever får ny programvare og tilgang på skybaserte lagringsløsninger. Dessuten tar Itslearning over etter Fronter som nytt program for planlegging, gjennomføring og oppfølging av undervisning.

Innføringen av den nye skoleplattformen koster Oslo kommune cirka 56 millioner kroner.

– Dette er en investering vi måtte ta nå, da vår gamle ikt-plattform var gammel og måtte byttes ut, sier Hovdhaugen.

Han viser at det nesten alltid er ustabilitet knyttet til nye, komplekse it-systemer.

– Men vi tror at de nye løsningene er så gode at slik frustrasjon vil avta etter kort tid, sier Hovdhaugen.

Savner foreldretilgang

DN har ringt flere Oslo-skoler, og alle melder om startvansker.

– Den store utfordringen er at foreldretilgangen til hele skoleplattformen er utsatt. Det er en utsettelse som nok ikke var planlagt, og det er uheldig, sier rektor Morten Sesseng ved 1.-10.-skolen Bøler.

Han viser til en ny portal som skal gi foresatte tilgang til informasjon om sine barn.

– Denne tilgangen har vi ikke åpnet ennå, men den vil komme i løpet av de nærmeste ukene, lover Hovdhaugen i Utdanningsetaten.

– Nå begynner meldingssystemet også å fungere. Vi er optimister, sier Beate Kase Pedersen, rektor ved Tonsenhagen barneskole.

Rektoren sier hun har møtt på utfordringer hun ikke hadde forutsett.

– Det er en stor omveltning. Vi er utålmodige, og skulle gjerne vært lengre, men det er en læreprosess, sier Pedersen.

Slik er det også ved Sagene skole.

– Vi regner med litt startvansker ved innføring av en så stor ikt-satsing. Det krever opplæring av ansatte, først og fremst, deretter av elever, sier rektor Olav Knutsen.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.