Tirsdag overleves det første nye norske jagerflyet fra fabrikken i USA - før tiden og til avtalt pris.

Lockheed Martins sjefpilot Alan Norman mener de norske F-35-pilotene har mye å se frem til.

-Det er både morsomt og lett å fly! Ikke bare er jeg spent fast til verdens kraftigste jagerflymotor, men jeg har attpåtil full oversikt over alt som foregår rundt meg, sier Norman.

Han skoggeler inne på Fort Worth noen mil vest for Dallas i delstaten Texas.

Her ligger Lockheed Martins strengt bevoktede jagerflyfabrikk. Inne i den halvannen kilometer(!) lange hangaren bygges Norges neste kampfly.

Arbeidshesten F-16 skal pensjoneres. Norge vil bruke nesten 70 milliarder kroner på å kjøpe inntil 52 nye jagere.

Valget falt på F-35 fra Lockheed Martin, et hypermoderne jagerfly som i årevis har vært heftet med  tekniske problemer, forsinkelser og kostnadsoverskridelser. Den siste tiden har det attpåtil lekket ut rapporter om at F-16 parkerer F-35 i nærkamp.

Norman, som i 33 år har tjent til livets opphold med å fly i lydens hastighet, avdramatiserer.

-Jeg kan fly lenger, se mer, og dele informasjon med andre fly på en måte som ikke er mulig med dagens F-16. Jeg tror de fleste pilotene i forrige generasjons jagere heller vil befinne seg i dette flyet, sier Norman.

- Sædeles kapabel maskin

Mandag ble norsk og internasjonal presse vist rundt på fabrikken sammen med norsk militær og politisk ledelse.

De første norske flyene vil bli stasjonert i USA, hvor de vil inngå i en internasjonal treningsskvadron. Den første ordinære F-35-en kommer til Norge i 2017.

 - Dette er en stor dag for Norge. Forsvarets operative evne vil styrkes, sier forsvarsminister Ine Søreide Eriksen (H).

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen legger til:

-Denne dagen er meget viktig for forsvarsevnen. Med F-35 går vi inn i fremtiden. Det er en særdeles kapabel maskin med høyteknologiske sensorer og våpensystemer som gjør det mulig å slåss en moderne krig langt inn i fremtiden, sier Bruun-Hanssen.

Norske teknologibedrifter har vært med på å gjøre det mulig. Kongsberg Gruppen, som lager både flydeler og et nytt missil til jagerflyet, kan få kontrakter for 40 milliarder kroner gjennom samarbeidet.

- F-35 er blitt et veldig viktig program for oss. Men vi står fremdeles i en tidlig fase av programmet. Det skal bygges flere tusen fly. Så langt er det bygget noen hundre, sier konsernsjef Walter Qvam.

Å produsere en F-35 tar i dag to år. Fabrikken leverer for øyeblikket fire fly i måneden, men vil øke firedoble kapasiteten de neste årene.

 

Les også: SV vil stanse jagerflykjøp

 

- Har rettet hundrevis av feil på Norges nye jagerfly

 

 


morten.bertelsen@dn.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.