Samferdselsministeren satt mandag i møte med SAS, Norwegian, Widerøe og NHO for å diskutere den planlagte flyseteavgiften. Avgiften vil få store samfunnsmessige konsekvenser, mener flere aktører innen luftfarten.

NHO krever at regjeringen utsetter den nye norske flyseteavgiften. Organisasjonen mener avgiften vil føre til tap av flere tusen norske arbeidsplasser.

– Vi la fram våre synspunkter, og mener selv vi har mange argumenter for hvorfor dette ikke bør innføres, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart til NTB.

Flyselskapene mener at så mange som 5.000 – 6.000 arbeidsplasser kan være truet. Dette fordi lønnsomheten ved å trafikkere distriktene er så lav at flyselskapene kan bli nødt til å legge ned flyruter.

Blant annet har Moss Lufthavn Rygge varslet at lufthavn en må legges ned dersom avgiften innføres – noe som vil bety at 1.000 arbeidsplasser går tapt i Mosseregionen.

I Sandefjord har de første rutekuttene allerede kommet ved Torp lufthavn, skriver Aftenposten.

Store skadevirkninger

Lothe sier en innføring av flyseteavgiften vil gi store skadevirkninger, spesielt i distriktene. Han mener politikerne ikke evnet å se hele bildet da avgiften ble diskutert. Avgiften er ikke utredet tilstrekkelig, men det er ikke for sent å snu for politikerne i saken, mener han.

Til NRK sier Lothe at forslagene om å øke CO2-avgiftene på flytrafikk, er useriøse.

– Avgifter på flyginger i Norge og resten av Europa har null klimaeffekt, men setter flyruter i distriktene i fare, sier han og får støtte fra kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Sissel Skånvik.

– Dette har ikke noe med miljøhensyn å gjøre, sier hun. Skånvik sier fly som fjernes fra en rute, for eksempel til Nord-Norge, bare vil settes inn ett annet sted.

88 kroner

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til NTB at departementet har mottatt innspillene i forbindelse med den foreslåtte passasjeravgiften for luftfarten.

– Saken ligger nå i Stortingets finanskomité til behandling. Innspillene fra dagens møte vil vi bringe videre til relevante aktører, sier Solvik-Olsen.

Flyseteavgiften på 88 kroner per billett skal etter planen innføres fra 1. april 2016.

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten slår mandag kveld fast at innføringen av den omstridte flyseteavgiften ikke blir stanset, og at det ikke er aktuelt å se på dette en gang til.

– Dette kommer til å bli vedtatt av Stortinget nå, og så kommer det til å bli sendt på en høring av departementet. Så vil det bli innført senere i år sånn som planlagt, sier Flåtten til NRK.

Om avgiften vil gi noen miljøgevinst, vil vise seg over tid, mener Høyre, som mener det er like viktig å skaffe inndekning på budsjettet.

Kjos om flyseteavgiften: - Et av de sprøeste forslagene jeg har sett på år og dag (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.