Bergenseren Jostein Solheim skapte mandag formiddag en av de lengste køene på klimamøtet i Paris. Solheim er administrerende direktør hos den amerikanske iskremprodusenten Ben & Jerry's. Resten av uken gir han gratis is til klimaforhandlerne.

- Dette er en del av vår kampanje "Save our swirled", forteller Solheim.

Som ledd i kampen mot issmelting, har selskapet lansert en egen klimais, har samlet underskrifter på nett for en klimaavtale og har rekruttert aktivister til klimademonstrasjoner.

  Vil ta tid

Selskapet har også innført en egen intern CO2-avgift. Pengene brukes av Ben & Jerry's blant annet til å støtte egne leverandører, ikke minst melkebønder, med overgang til fornybar energi.

Iskremprodusenten er ett av flere amerikanske selskaper som har begynt å regne inn en klimakostnad i sin virksomhet. Solheim mener USA bør innføre en form for førderal karbonprising.

- Det vil ta tid, men vi må gi investorer og næringsliv mulighet til å investere innenfor et rammeverk som er tilpasset klimamålene, mener Solheim.

  Polariserende debatt

Solheim forlot Norge og Bergen som 16-åring. Nå bor han i Vermont der han har ledet iskrembusinessen siden 2010. Selskapet er eid av Unilever, der Paul Polman er administrerende direktør. Også Polman har høy profil i klimaspørsmål.

- Hvordan opplever du klimadebatten i USA?

- Polariserende, sier han.

  På vei ut av klimafornektelsen

Han er skuffet over at klimadebatten er så polarisert mellom demokrater og republikanere. Men han mener det er endringer på gang.

- Vi ser nå et skifte. Vi ser en stor gruppe av republikanere som er på vei ut av klimafornektelse, sier han.

- Hvordan tror du presidentvalget blir med tanke på klima?

- Messy, sier Solheim og ler.

- Politikere leder ikke, de følger massene. Det vi ser i USA nå, er at 80 prosent vil at de skal få til en avtale her. Vi ser at unge mennesker er aktivt engasjert. Disse stemmene blir hørt.

- Er dette en kampanje for Ben & Jerry's eller er det en kampanje for klimaet?

- Det er en kampanje for klimaet. Vi kaller oss et "social justice company" som selger iskrem, sier Solheim.

  Vanskelig å være sint og spise is

Han regner med at gratis-isen vil hjelpe på forhandlingsklimaet.

- Det er veldig vanskelig å være sint og spise is samtidig, sier Solheim.

Ben & Jerry's er et av flere selskaper som profilerer seg i forbindelse med klimamøtet i Paris. På Champs-Élysées har svenske Ikea satt opp sykler, tredemølle og husker der folk skal skaffe fornybar energi til å lyse opp paradegaten så lenge forhandlingene pågår.

Klimatoppmøtet på 123
Politisk redaktør i Dagens Næringsliv Kjetil B. Alstadheim forteller deg det du bør vite om klimatoppmøtet i Paris.
05:21
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.