– Det er rett og slett en åpning for at vi kan være med å konkurrere på andre jernbanestrekninger, sier Flytog-sjef Linda Bernander Silseth.

Åpningen hun snakker om kom på en ekstraordinær generalforsamling i slutten av november. Da bestemte Nærings- og fiskeridepartementet seg for å fjerne delen i formålsparagrafen som fastslår at Flytoget kun kan bringe folk til og fra Oslo Lufthavn.

Flytoget har i dag en avtale om å frakte flyreisende til og fra Gardermoen frem til 2028.

– Den endrede paragrafen betyr at hvis regjeringen og jernbanereformen åpner for det, vil vi kunne konkurrere på andre strekninger hvis vi finner det lønnsomt, sier Silseth.

Konkurranse på Sørvestlandet

Sørlandsbanen og Jærbanen er aktuelle strekninger der Flytoget kan ta opp konkurransen med NSB.

– Vi må se om dette er en strategisk retning Flytoget skal gå, men det er opp til styret å beslutte. Vi er fremfor alt Flytoget, og det er vårt samfunnsoppdrag, sier Silseth.

– Hvorvidt det er lønnsomt å operere på andre strekninger, må regnes hjem.

Hun venter at Flytoget vil bli varslet om konkurransegrunnlaget nå på nyåret.

– Departementet har endret paragrafen for at styret og ledelsen står fritt til å vurdere grunnlag for å etablere nytt selskap og starte tog på pendlerstrekninger. Samferdselsdepartementet har også uttrykt ønske om at Flytoget og NSB skal konkurrere med hverandre, sier Silseth.

NSBs kommunikasjonssjef Åge Christoffer Lundeby ønsker ikke å kommentere saken. I dag konkurrerer Flytoget og NSB kun på strekningen frem og tilbake fra Gardermoen.

Oppretter datterselskap

Skal Flytoget operere på andre strekninger, vil det mest sannsynlig bli opprettet et datterselskap.

– Skal dette bli aktuelt, må vi se at vi kan bringe videre flytogstandard til folket, og se dette fra både kundeperspektiv og organisasjonsperspektiv og bruke all den erfaringen vi har med togtrafikk. I dag har vi en kundetilfredshet på 97 prosent, sier Linda Bernander Silseth.

Jernbanedirektoratet blir etablert i januar 2017 og vil ha ansvaret for konkurranseutsetting av norsk jernbane.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Marianne Røiseland i Nærings- og fiskeridepartementet er målet med statens eierskap i Flytoget uendret og kun forretningsmessig.

Hun avviser at en endret formålsparagraf er et ledd i å privatisere Flytoget.

– Det er per i dag ikke et pågående arbeid med privatisering av selskapet, sier Røiseland.

Les også:

Én usikkerhetsfaktor peker seg ut for 2016  

Slik er kandidatene hodejegerne jakter på nå 

Venter fullt trøkk i boligmarkedet

Les hele avisen

Se DNtv: Bli med Nato-sjefen én dag på jobben

- Jeg er sikker på at vi vil vinne, rett og slett fordi våre verdier er overlegne
Jens Stoltenberg om året som NATO-sjef.
02:56
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.