– Jeg mistenker at flypassasjeravgiften bare er et påskudd fra Ryanairs side, sier Einan til NTB. Han er nestleder i YS-forbundet Parat, som organiserer mange ansatte i luftfarten.

Fra en rekke hold kommer det nå krav om at Høyre, Frp, KrF og Venstre dropper den omstridte passasjeravgiften i de pågående forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett.

Men selv om Einan er motstander av avgiften, tror han ikke den er utslagsgivende for Ryanairs beslutning, noe også finansminister Siv Jensen (Frp) påpekte i Stortinget onsdag.

– Ryanair vil jo fortsatt fly fra Torp og Haugesund og ønsker også å fly fra Gardermoen. Flypassasjeravgiften vil jo ramme disse flygingene i like stor grad som dem fra Rygge, sier Einan, som legger til at Ryanair drives med solide overskudd.

Rettssak

I stedet setter Einan Ryanairs beslutning i forbindelse med rettssaken mellom Parat og lavprisselskapet om den oppsagte kabinansatte Alessandra Cocca.

– Det høres kanskje pompøst ut, men jeg tror det. Vi har vunnet fram i tingretten og lagmannsretten og saken skal nå opp for Høyesterett i uke 37. Dom er ventet i oktober. Skulle Ryanair tape i Høyesterett, vil det få mye større følger for virksomheten deres enn flypassasjeravgiften, sier Einan.

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart har på sin side god tro på at Ryanair vil opprettholde basevirksomheten dersom flypassasjeravgiften mot formodning skulle vrakes.

– Ja, det tror jeg. Ryanair har levert en betinget oppsigelse. Det innebærer at den ikke står ved lag dersom flypassasjeravgiften faller bort, sier Lothe til NTB.

Gjort før

Analytiker Kenneth Sivertsen i SEB tror heller ikke at Ryanair farer med tomme trusler. Han viser til at selskapet gjentatte ganger har gått fram på samme måte som nå, for eksempel i Italia.

– En avgift på 88 kroner høres kanskje ikke så mye ut for nordmenn, men for et lavprisselskap som selger billetter til 249 kroner, så er det et betydelig beløp, sier Sivertsen. Han mener ulempen ved å fly fra Rygge for mange da vil bli så stor at de velger Gardermoen i stedet.

– Passasjerenes betalingsvillighet er generelt større ved flyginger fra store flyplasser. Ved Torp og Haugesund er ikke dette like relevant, fordi avstanden til Gardermoen er større, sier Sivertsen.

Likevel er han ikke trygg på at Ryanair vil opprettholde basen ved Rygge dersom passasjeravgiften mot formodning skulle bli skrotet.

– Nei, det tør jeg ikke si for sikkert. Prosessen har nå pågått en stund og selskapet er innstilt på å avslutte på Rygge, sier han.

Gjennomgår tilbudet

Ryanair ønsker selv ikke å svare på konkrete spørsmål fra NTB, men har i stedet oversendt en uttalelse der det framgår at selskapet nå er i ferd med å gjennomgå hele rutetilbudet i Norge.

– Vi vil informere om våre planer i løpet av de kommende dager, skriver Ryanairs salgs- og markedssjef for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs i en epost.

Det irske selskapet har ifølge Aftenposten trafikkrettigheter på Gardermoen fra 1. september, men det innebærer ikke nødvendigvis at Ryanair har planer om å forbli på Oslo lufthavn.

– Min prognose er at de kun flytter vinterprogrammet sitt til Gardermoen når Rygge legges ned, sier Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Les også:
- Vi oppfører oss akkurat som grisebønder
Shell sier opp 140 ansatte i Norge

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.