Representanter for de fire partiene har beskrevet planene for Dagsavisen i forbindelse med behandlingen av Energimeldingen i Stortinget. Energi- og miljøkomiteen legger fram sin innstilling i saken torsdag.

– Så langt har Oslo og Akershus vært i front i satsingen på hydrogen. Nå løfter vi dette opp til et nasjonalt nivå med et landsdekkende nettverk av hydrogenstasjoner. De skal bygges fra 2017, sier Ola Elvestuen fra Venstre.

I stedet for eksos og CO2 slipper hydrogenbiler ut vanndamp. Produksjon av hydrogen krever elektrisitet, men sammenlignet med elbiler, har hydrogenkjøretøyer større rekkevidde.

– Hydrogen er en del av løsningen, ikke bare for personbiler, men også for tungtransport, busser, taxinæringen, skip og jernbane, mener Høyres Nikolai Astrup.

Utbyggingen av det nasjonale hydrogen-nettverket skal gjennomføres av Enova. Hvor mange stasjoner som skal bygges, har imidlertid ikke de fire partiene tatt stilling til.

Foreløpig er det bare omtrent 30 hydrogenbiler på norske veier. Elvestuen mener antallet bør økes til 50.000 i løpet av ti år.

Les også:

- Fristende å være med boligprisstigningen videre i Oslo  

– Liv kan gå tapt dnPlus  (DN+)

Asia i dag: Kjemper om to milliarder nye forbrukere

Anbefalt av DNtv:

Brexit på to minutter
23. juni skal britene avgjøre om de skal gå ut av EU eller bli værende.
02:00
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Dette må du vite om «Brexit», milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Har du fått med deg DNs «Brexit»-serie?