Situasjonen mellom Parat og NHO Service er torsdag kveld ikke avklart. Fredag morgen kan 250 vektere på Oslo lufthavn bli tatt ut i streik, noe som får store konsekvenser for flyplassen.

Ved 21-tiden sa meklingsmann Geir Engebretsen til TV 2 at det skjer ting mens man prater, men at det fortsatt er mange spørsmål som ikke er ferdig.

Han sier det ligger et stykke fram i tid før han kan levere en skisse til partene.

- Men det er fortsatt tre timer igjen til midnatt, så mye kan skje før den tid, sa Engebretsen ved 21-tiden.

Les også: Slik kan du unngå å bli streikefast på Gardermoen fredag dnPlus (DN+)

Hvis ikke partene blir enige innen midnatt, er det varslet at sikkerhetskontrollen ved Oslo lufthavn blir stengt fra klokka 6 fredag morgen.

- Det er besluttet at vi holder sikkerhetskontrollen åpen så lenge det er forsvarlig. Det gjøres forløpende vurderinger i tett dialog med politi og andre enheter, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i Avinor.

Inntil streiken eventuelt blir iverksatt er det normal drift ved flyplassen.

Møt som normalt

De reisene oppfordres til å møte som normalt. Dersom antallet reisende blir høyere enn forsvarlig kan det også bli aktuelt å stenge sikkerhetskontrollen før streiken inntreffer.

– Vi gjør alt vi kan for å avvikle trafikken på en best mulig måte med de forutsetningene vi har, men dessverre vil en eventuell streik gi store konsekvenser for alle som skal ut og reise, sier Andersen.

– Samtidig ønsker vi også å oppfordre de reisende, så langt det lar seg gjøre, å kun reise med håndbagasje og dermed redusere belastningen på bagasjeanlegget, legger han til.

– Ikke taktisk

Torsdag klokka 13 møttes partene i vekteroverenskomsten, Parat og NHO Service, hos Riksmekleren i et forsøk på å løse konflikten.

Parats forhandlingsleder Lars Petter Larsen avviser at det ligger taktiske årsaker bak at vektere på Oslo lufthavn blir tatt ut i streik ved brudd i meklingen.

– Det har ikke noe med det å gjøre. Vi spekulerer aldri i sånt. Vi har tusen medlemmer som er omfattet av vekteroverenskomsten. Det er et kollegium som står sammen, sa han til NTB rett før meklingen startet.

Han beskriver avstanden mellom partene som overraskende stor. Larsen sier arbeidstakernes krav ligger innenfor rammen av frontfaget og handler om en anerkjennelse for vektere med ansvar, kompetanse og særlig risikofylt tjeneste.

– Det er ikke snakk om særlig med penger. Dette dreier seg om mindre enn 10 øre per time til alle vekterne i Norge. Vi skal ikke gi 10 øre til alle, men ta den 10-øringen og flytte den til de som har en særlig risikofylt tjeneste, sier Larsen.

42.200 passasjerer

170 av de 250 vekterne på Gardermoen som kan bli tatt ut i streik, jobber i sikkerhetskontrollen. En så stor kapasitetsreduksjon vil by på store sikkerhetsmessige utfordringer og altså føre til at flyplassen blir delvis stengt.

De berørte bedriftene er Securitas AS, Securitas Transport Aviation AS, Nokas AS og Nokas Aviation AS. Parat organiserer omkring tusen vektere.

Fredag er det ventet svært høy trafikk. Totalt er det 42.200 passasjerer som skal sikkerhetskontrolleres, og dette tallet er blant de høyeste noensinne på Oslo lufthavn. (©NTB)

Les også:

- Fristende å være med boligprisstigningen videre i Oslo  

– Liv kan gå tapt dnPlus  (DN+)

Asia i dag: Kjemper om to milliarder nye forbrukere

Anbefalt av DNtv:

Brexit på to minutter
23. juni skal britene avgjøre om de skal gå ut av EU eller bli værende.
02:00
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Er Vipps egentlig så revolusjonerende? Hvilke biler kjører vi om ti år? Og er det virkelig bråstopp i næringseiendom?

 

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Har du fått med deg DNs «Brexit»-serie?