F-35 bruker drivstofftankene som en del av kjølesystemet om bord. Det er lagt en rekke rør inne i tankene hvor kjølevæske pumpes gjennom. Isolasjonen rundt disse rørene har i noen tilfeller smuldret opp og forurenset drivstoffet i flere fly ved Luke Air Force Base i USA.

Feilen er altså ikke en designfeil, men rør levert av en enkelt underleverandør.

– Jeg forventer nå at Lockheed Martin identifiserer nødvendige tiltak, og utbedrer feilen så fort som mulig, sier generalmajor Morten Klever, som leder det norske kampflyprogrammet.

I tillegg til de to norske, ble samme feil oppdaget på 13 amerikanske fly. Dessuten er de samme rørene brukt på 42 fly på produksjonslinjen som er planlagt å leveres av Lockheed Martin våren 2017, av dem er tre fly norske.

Feilen ble oppdaget under rutinemessig vedlikehold og senere funnet på andre fly med rør fra samme produsent.

Luke Air Force Base, der norske og internasjonale F-35-flygere trener, ligger vest for byen Phoenix i delstaten Arizona. Norge skal etter planen anskaffe inntil 52 kampfly fram mot 2024. Så langt er fire fly levert.

– Dagens F-16 er gamle og slitt, og vi er avhengige av at de erstattes som planlagt slik at den nasjonale beredskapen opprettholdes. Det er svært viktig for Norge at vi får leveransene våre til riktig tid, pris og kvalitet, sier Klever.

Følg markedene med DN Investor

Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.

Anbefalt av DNtv:

Treningsgründernes suksessoppskrift: Slik trenes hele kroppen i løpet av én uke
Daglig leder Linn Herland ved Barry's Bootcamp i Bergen viser fem favorittøvelser som kombinerer flere ulike muskelgrupper.
03:40
Publisert:

Første elektriske lastebil på norske veier
Erna Solberg prøvekjører den nye elektriske lastebilen til dagligvaregrossisten ASKO. - Bare glad jeg slipper å rygg, sier statsministeren. Lastebilen har en nyttelast på 18 tonn, og en rekkevidde på ca 20 mil.
01:22
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.