Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Komiker Harald Eia prøver å fortelle seg selv at han tross alt betaler mye skatt. Foto: Mattis Sandblad/NTB Scanpix og Hege Hegle
Komiker Harald Eia prøver å fortelle seg selv at han tross alt betaler mye skatt. Foto: Mattis Sandblad/NTB Scanpix og Hege Hegle les mer

Tesla

Milliardgave til Tesla-kjøpere

Tesla-eierne i Norge hadde en gjennomsnittlig inntekt på over 1,1 millioner ifjor og har sluppet unna en momsregning på over to milliarder kroner. ­ – Er det urettferdig? Erru gæren, sier Tesla-eier Harald Eia.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Salget av Tesla i Norge har vært så eventyrlig at det eneste markedet som har vært større for den amerikanske luksusbilen, er USA selv. I oktober var det registrert 12.730 Teslaer i Norge.

Elbil-fordelene

Helt fritatt for engangs­avgift.

Betaler ikke moms på bilen og ekstrautstyr levert med i kjøpet.

Fri tilgang til kollektiv­feltene.

Betaler lav sats i årsavgift.

Redusert firmabilskatt.

Høyere sats for kjøregodtgjørelse.

Betaler ikke bompenger.

Kjører gratis på ferger i riksveisamband (fører og passasjerer må betale).

Gratis å parkere på offentlig drevne parkeringsplasser.

Ofte gratis ladestrøm.

Kilde: BilNorge

Vis mer
Det er ingen grense for hvor dyr elbilen kan være for å få avgiftsfritak fra staten. Både stereoanlegg og alt tenkelig ekstrautstyr er momsfritt. Tesla-eieren belastes heller ikke med noen andre bilavgifter.

Harald Eia forteller at det var komikerkollega Tore Sagen som rådet ham til å kjøpe Tesla – fordi det er så gøy.

– Jeg har alltid kjørt billig bil fordi jeg synes det er flaut å briske seg med dyr bil, som å ha en krone på hodet. Derfor er kjøpet av Tesla et karakterbrudd. Det er egentlig flaut, sier Eia.

Tallene

DN har fra Motorvognregisteret hentet ut navnet på samtlige eiere av Tesla-biler registrert i Norge.

Vi har deretter fjernet bedrifter fra listen, og satt igjen med drøyt 9500 ulike privatpersoner som eier Tesla-biler i Norge.

Denne listen er deretter kjørt mot ligningsdatabasen for å hente ut skattbar inntekt for Tesla-eierne ifjor.

Et fåtall personer som ikke kunne identifiseres entydig i skattelistene basert på navn og adresse er holdt utenfor beregningene.

Vis mer
Han er vel kjent med både den kraftige subsidieringen og tvilen om Tesla i det hele tatt er klimavennlig, siden det krever så mye energi å produsere den.

– Er det urettferdig? Erru gær’n. Spesielt klimavennlig tror jeg heller ikke det er, sier Eia.

Superrike

Dagens Næringsliv har fått innsyn i motorvognregisteret over alle som eier en Tesla og holdt det opp mot skattelistene for 2015. I gjennomsnitt tjener Tesla-eierne mer enn tre ganger så mye som snittet i Norge.

Skattelistene for 2015 viser at alminnelig ligningsinntekt i Norge er 309.000 kroner. Fjernes alle under 25 år fra statistikken, er tallene 341.000 kroner. Tilsvarende for Tesla-eieren viser et gjennomsnitt på 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Skattetallene viser at 1146 av eierne av de rundt 9500 privatregistrerte Teslaene i Norge i 2015 hadde en ligningsformue på over 20 millioner kroner. DN har ikke sett på økonomien til kjøpere av andre dyre bilmerker som går på bensin eller diesel, men disse biltypene mottar heller ikke subsidier.

Godene fortsetter

Høyre/Frp-regjeringen og budsjettpartnerne KrF og Venstre går nå inn i kanskje de tøffeste budsjettforhandlingene i denne stortingsperioden, men landets elbileiere kan puste lettet ut. Politikerne er enige om å videreføre det meget gunstige elbilregimet. I tillegg til nullmoms, slipper elbiler andre bilavgifter, lav årsavgift, gratis bompassering, redusert firmabilskatt, høyere kilometergodtgjørelse og så videre.

Alle typer elbiler nyter godt av de samme subsidiene i Norge. Men Finansdepartementet har gjennom flere budsjetter understreket at elbilregimet favoriserer kjøp av de dyreste elbilene, altså Tesla.

Så mye tjener Tesla-eierne

I revidert budsjett for 2015 skrev Finansdepartementet: «Merverdiavgiftsfritaket for elbiler innebærer betydelig høyere støttebeløp for store og dyre biler enn for de mer ordinære kjøretøyene. Det vil derfor være en fordel om støtten begrenses til et maksimalt beløp per kjøretøy».

Men denne begrensningen ble aldri gjennomført, til fordel for kjøperne av Tesla. Toppmodellen til Tesla med ekstrautstyr, koster over 1,4 millioner kroner.

Betaler sin skatt

Harald Eia prøver å fortelle seg selv at han tross alt betaler mye skatt. 1,4 millioner ifjor faktisk.

– Og jeg stemmer gjerne på et parti som vil avskaffe privilegiene, sier Eia.

– Får du noen reaksjoner fra folk?

– Når jeg en sjelden gang kjører E18, synes jeg at jeg hører stemmer fra bilister som ikke kan kjøre i kollektivfeltet. Jeg hadde også vært rasende på sånne som meg. Jeg tærer litt på samfunnslimet. Men mest er det altså flaut fordi å kjøre Tesla er et karakterbrudd, sier Eia.

Milliardsubsidier

Den norske elbilpolitikken har vært en stor suksess og overgått alle forventninger siden klimaforliket ble inngått i 2012 og elbilregimet innført. Det ble imidlertid satt en begrensning på 50.000 biler før avgiftene måtte gjeninnføres, men denne begrensningen ble senere fjernet. Ved inngangen til 2016 var det registrert mer enn 70.000 elbiler og vil nå 100.000 biler før 2017. Det gjør at subsidiene begynner å gå ut over statens inntekter.

I budsjettdokumentene til Finansdepartementet omtales bekymringen. «Inntektstapet vil øke over tid i takt med økende salg av elbiler. Av hensyn til statens inntekter bør derfor merverdiavgiftsfritaket avvikles over tid.»

Tesla begynte å selge Model S i Norge i 2013. Da eksploderte salget. DNs beregninger viser at momsfritaket for alle Tesla-modellene som er solgt, utgjør mer enn to milliarder kroner fra 2013 til dags dato. En moderat gjennomsnittspris på 730.000 kroner inkludert ekstrautstyr for en Tesla, vil utgjøre et samlet momssubsidie på 2,3 milliarder kroner.

Denne Teslaen har firehjulsdrift og er det mest fornuftige kjøpet på Teslas lister i dag.
Finansdepartementets beregninger viser at momsfritaket for alle elbiler utgjør 1,5-2 milliarder kroner i året. I tillegg kommer blant annet 200 millioner kroner i tapte bompengeinntekter (2014-tall) og 1,7 milliarder i fritak for engangsavgift i 2015.

De norske teslakjøperne har nytt godt av et svært gunstig fritak for engangsavgift. Egentlig hadde det ikke vært nødvendig å frita vanlige elbiler for engangsavgift. Ved at bilene ikke slipper ut CO2, får de et så høyt fratrekk i avgiften at den blir på null kroner. Dette gjelder ikke Tesla. I 2015 var avgiftssystemet slik at Tesla egentlig skulle pålegges en engangsavgift på knappe 400.000 kroner, dersom elbiler ikke var fritatt for avgiften. Avgiftsfritaket og momsfritaket innebærer at hver Tesla ble subsidiert med over en halv million kroner i 2015. I 2016 har subsidieringen vært lavere fordi utregningen av avgiften er endret.

Ifølge Finansdepartementet var samlet skattefordel ved kjøp og bruk av elbil på 4 milliarder i 2015 og 2,9 milliarder i 2016.

Forsvarer

Nikolai Astrup var med på å forhandle frem det gunstige elbilregimet, kjører Tesla selv og er samtidig Stortingets rikeste politiker med en formue på 341 millioner. Han legger vekt på at det store salget av Teslas toppmodeller til velstående mennesker bidrar til å utvikle teknologi som kommer rimeligere modeller til gode senere.

– Hvis vi skal nå klimamålene må hele bilparken gradvis skiftes ut med nullutslippskjøretøy. Prismekanismen virker, og vi må bruke den aktivt for å få flest mulig til å velge grønt, uavhengig av inntekt og formue. Det er ikke mange nok idealister til at det alene vil bidra til det fundamentale skiftet vi trenger i transportsektoren, sier Høyre-politikeren.

– Har du ingen motforestillinger mot at staten gir over to milliarder i momsfritak til en så velstående del av befolkningen?

– Fordelene vi har i dag kan ikke bestå til evig tid. Etterhvert som nullutslippskjøretøy blir konkurransedyktig på egen kjøl, må fordelene justeres, men slik at det fremdeles er klart mest økonomisk gunstig å velge nullutslippskjøretøy. I Danmark kollapset salget av elbiler da fordelene ble fjernet, sier Astrup.

Nikolai Astrup (H), som selv var med på å forhandle frem elbil-fordelene, forsvarer ordningen. Her kjører han sin Tesla Model S. Foto: Aleksander Nordahl

 

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om innspurten på det amerikanske presidentvalget: Finansmarkedene frykter at Donald Trump skal vinne valget. For Oslo Børs kan Trump-seier føre til en dobbel smell.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!

Stem selv:

Hvem blir USAs neste president?
Hillary Clinton
Donald Trump
Poll Maker

Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
 

Anbefalt av DVNtv:

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Politikk og samfunn Politikk Tesla Motors Harald Eia Økonomi Tesla
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer