Et drøyt år etter to katastrofale flyulykker gjør Malaysia Airlines seg klar til å gjenoppstå. Den nye topp­sjefen gjør kraftige kutt i selskapet.

Malaysia Airlines hadde store problemer lenge før to store ulykker rammet selskapet ifjor:

8. mars forsvant et fly som var på vei fra den malaysiske hovedstaden til Beijing, sporløst.

17. juli ble et annet fly skutt ned over Ukraina.

Selskapet har ikke tjent penger siden 2008.

Kan ikke bomme

Malaysia Airlines ble tatt av børs høsten 2014 og overtatt av et statlig selskap. Det ble tilført vel ti milliarder kroner i frisk kapital. Ytterligere kapitaltilførsel kan bli nødvendig.

Tyske Christoph Mueller har fått jobben med å gjenreise Malaysia Airlines.
Tyske Christoph Mueller har fått jobben med å gjenreise Malaysia Airlines. (Foto: Bloomberg)
For et selskap som hadde benyttet lokale politikere og næringslivstopper med gode forbindelser for å klatre til topps, utløste det kraftige protester da tyskeren Christoph Mueller rykket inn i konsernsjefskontoret.

Denne uken skal Mueller legge frem en langsiktig omstruktureringsplan for flyselskapet. Han akter å gå hardt til verks. Over en tredjedel av arbeidsstyrken ligger an til å få sparken – tilsvarende inntil 8000 mennesker.

– Jeg er ansatt til å lede et nytt selskap på rene kommersielle vilkår. Det er nesten ikke rom for tabber. Dette er ikke en fortsettelse av et gammelt selskap i en ny drakt. Alt er nytt, sier Mueller i sitt første intervju til Reuters.

«Som å gå til krig»

Muellers kuttplaner savner sidestykke i Sørøst-Asia; aldri tidligere har et stort nasjonalt flyselskap kvittet seg med så mange ansatte.

– Dette er en veldig trist periode i livet. Jeg trodde aldri denne dagen skulle komme da jeg ble ansatt for over 20 år siden. Jeg kan ikke engang tenke på hvordan jeg skal betale for bolig- og billån, sier en ansatt til The Straits Times.

Ansatte har vært forberedt på tøffe tak, men ingen hadde forestilt seg at en tredjedel av organisasjonen skulle forsvinne. Ansatte venter på beskjed om de beholder jobben eller ikke.

– Det første året av en omstrukturering er som å gå til krig. Det er vanskelig å skape vinnerteam fra den eksisterende ledelsesstrukturen, sa Mueller i et intervju med Cambridge University ifjor.

I et internt notat legger han ikke skjul på alvoret og skriver at merkevaren «Malaysia Airlines» er ødelagt.

«Den finansielle situasjonen i Malaysia Airlines er langt mer alvorlig enn hva jeg forutså. Det nye selskapet blir mindre i størrelse, og vi har rett og slett ikke nok arbeid for alle», skriver Mueller.

Fusjonsforsøk strandet

Mueller blir sett på som en «wonderboy» som kan få Malaysia Airlines på rett kjøl. Konkurransen med lavprisselskapet Air Asia har vært brutal. Malaysia Airlines har en kostnadsbase som er 20 prosent høyere enn Air Asia. Et forsøk på å fusjonere de to selskapene strandet i 2011.

– Det er mulig å gjennomføre. Vi klargjør «våpenarsenalet». Det avhenger av hvor raskt vi klarer å foreta kostnadsreduksjoner, sier Mueller til Reuters.

Mueller ledet tidligere det irske flyselskapet Aer Lingus, reforhandlet avtaler med fagforeningene og gjorde selskapet mer konkurransedyktig i forhold til lavpriskonkurrenten Ryanair. Aer Lingus’ aksjekurs er nesten tredoblet på fem år, og det er igangsatt forhandlinger om å selge statens eierpost til International Airlines Group.

 

Les også: Full krise for flyselskapet - nå må alle superflyene selges

 
Han skal redde Malaysia Airlines

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen