I september ifjor åpnet et fem etasjers stort kjøpesenter på Chunxi Road i den kinesiske storbyen Chengdu. For en måned siden ble dørene stengt. Kjøpesenteret hadde ikke klart å tiltrekke seg leietagere eller kunder. Situasjonen er tilsvarende i mange kinesiske og indiske byer.

Økt kjøpekraft

Det har vært en massiv utbygging av store, moderne kjøpesentre i Kina siden årtusenskiftet – drevet av høy økonomisk vekst. Størrelsen på den kinesiske økonomien er åttedoblet på 15 år og kjøpekraften har økt dramatisk for kineserne.

Shopping er populært og de moderne kjøpesentrene har tilpasset seg kravstore kunder med kjedebutikker, kinokomplekser og restauranter.

I 2014 ble det åpnet 150 millioner kvadratmeter nye forretningsareal i Kina – i hovedsak i kjøpesentre. Dette er en tredobling på under ti år.

– Balansen mellom tilbud og etterspørsel er for lengst ødelagt. Tiden da vi kunne tjene penger mens vi sov er over, sier styreformann Wang Jianlin hos eiendomsselskapet Dalian Wanda Group til Nikkei Weekly.

Shopper på nett

Kinesiske forbrukere er i ferd med å gå lei av å tilbringe fritiden på kjøpesentre. Mange har investert i større leiligheter og prioriterer ferier og reiser. Kinesiske turister foretok over 110 millioner utenlandsreiser i 2014. Dette antallet forventes å øke i år.

Åtte av Kinas 15 største kjøpesenterkjeder fikk resultatsvikt i 2014 sammenlignet med forrige år. Det er internetthandel på mobilen som er hovedårsaken til at de tradisjonelle kjøpesentrene sliter – i tillegg til overetablering av nye eiendomsaktører.

Handel på internett økte med 50 prosent i 2014 til 2800 milliarder yuan (3500 milliarder kroner). Dette forventes å fordobles de neste tre årene. Internetthandel gir brukerne et helt annet utvalg enn hva som finnes lokalt. De er blitt mer bevisste og kravstore.

– Kunder er ikke villige til å akseptere produkter som de ikke ønsker i utgangspunktet. Mange sjekker anmeldelser av produkter online og aksepterer ikke påstandene som fremsettes i reklamen, sier professor Wang Xu ved Dongbei University til Nikkey Weekly.

Kinesiske kunder handler for 2,7 ganger mer på britiske nettsteder enn britiske kunder, ifølge en ny undersøkelse fra OC & C Strategy Consultants som avisen The Telegraph refererer til.

Rom for vekst

Dalian Wanda gir seg likevel ikke og jakter markedsandeler. De neste seks månedene skal selskapet åpne 26 nye shoppingsentre i Kina. Målet er å fordoble dette til 50 i året fra 2017. De vil redusere risikoen ved å la eksterne investorer stå for 80 prosent av investeringene.

– Det er fortsatt rom for vekst. Vi har merkevaren som gir oss markedsmakt, sier Wang.

Denne ekspansjonen skal skje i små- og mellomstore byer med en befolkning på over en halv million.

– Få selskaper investerer i byer av denne størrelsen. Det betyr forretningsmuligheter, sier Wang, som har en formue på 13,2 milliarder dollar, ifølge den siste Forbes-oversikten.

Selskapet har foretatt investeringer på flere milliarder dollar i utlandet, blant annet i USA, Storbritannia og Australia. Det posisjonerer seg vekk fra å være et rent eiendomsselskap til å bli et globalt underholdnings- og livsstilselskap.

Les også:

Her gikk karakterene rett i taket

Så mye koster det å si opp en ansatt

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.