Mange drømmer om å bli veldig rike, men det er de aller færreste som oppnår å klare det.

Å bli dollarmilliardær er knapt noe å drømme om en gang da under 2000 mennesker i verden kan smykke seg med den tittelen.

En som imidlertid oppnådde å havne i dette eksklusive selskapet er britiske James Dyson, som er mest kjent som oppfinneren av den poseløse støvsugeren. Ifølge forbes.com er Dyson nå god for 4,8 milliarder dollar (41,5 milliarder kroner).

Men hverken pengene eller suksessen kom av seg selv.

Det tok fem år og 5127 prototyper fra han på slutten av 70-tallet fikk idéen, til han mente å oppfunnet den ulitmate støvsugeren.

Selv fra den siste prototypen var et faktum skulle det gå mange år før den nye støvsugeren ble en suksess.

Avvist

Forhandlere ville ikke ha en støvsuger stående der man kunne se all skitt som var sugd opp, og både investorer og støvsugerprodusenter var totalt avvisende til å hjelpe ham.

- De som ikke avviste meg direkte, ga meg fullstendig uspiselige tilbud eller så stjal de mine ideer, sa Dyson i et intervju med danske ing.dk i 2001. En svensk støvsugerprodusent skal ha avvist Dyson med den begrunnelse at de tjente alt for godt på å selge støvsugerposer, mens det var liten støtte å få dra offentlige myndigheter som nektet å tro på hvordan James Dyson kunne gjøre det bedre enn de store produsentene.

Først i 1993 løsnet det etter at Dyson klarte å skaffe 600.000 britiske pund på oppfordring fra hustruen til bankdirektøren i Lloyd Bank. 23 måneder senere var den poseløse støvsugeren ifølge ing.dk den mest solgte i Storbritannia.

I 2012 fortalte Dyson sin historie til inc.com om hvordan han gjorde støvsugeren sin om til en milliardforretning uten å gi avkall på ti timers søvn hver eneste natt.

 

Les også: Til topps etter å ha mistet alt

 
Glad for oljesmellen  

 

- Å eie en vanlig bil om 20 år vil være som å eie en hest  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.