Forskningen på nye og bedre batterier har tatt mange og lange steg fremover de siste årene. Batterier er blitt både sikrere og med mye større kapasitet.

Det gjelder også elbilbatterier. Og det er neppe mye som er viktigere for elbilkjøpere enn hvor langt man kommer før bilen trenger lading.

Tidligere i juni varslet blant annet Mercedes at det til høsten kommer med en elbil med en rekkevidde på 50 mil, som er omtrent så langt Tesla Model S med størst batteripakke er i stand til å kjøre før batteriene må lades.

Nytt batteri

Nå har imidlertid den svenske batteridronningen Christina Lampe-Önnerud etter fire års forskning kommet i mål med oppfinnelsen av et litiumbatteri som skal kunne hamle opp med det meste på markedet.

- Hvis vår batteriløsning plasseres i en Tesla så vil den kunne øke kjørelengden med 70 prosent. Til en lavere kostnad, sier Lampe-Önnerud til Veckans Affärer. Ifølge batteridronningen skal det dreie seg om en helt ny måte å «pakke inn» energi på.

Christina Lampe-Önnerud, som har doktorgrad i organisk kjemi, startet batteriselskapet Boston Power i garasjen i 2005. Hun tapte ifølge Dalarne Tidning imidlertid kontrollen over selskapet til kineserne, og begynte i 2013 i en toppjobb hos verdens største hedgefond Bridgewater.

Nå er hun tilbake i batteribransjen igjen for fullt etter å ha startet selskapet Cadenza sammen med sin mann Per. Hun har nå over 80 patenter som har gjort det nye litiumbatteriet som nå er utviklet både sikrere og mer effektivt. Selskapet samarbeider blant annet med Fiat Chrysler, ABB og aluminiumsgiganten Alcoa.

- Nå satser jeg all min kraft, erfaring og mitt nettverk

- Det føles som om jeg har trent hele livet for akkurat dette kapittelet. Nå satser jeg all min kraft, erfaring og mitt nettverk på å hjelpe til i kampen mot klimaendringene. Egentlig har Elon Musk og jeg samme mening når det gjelder små enheter. Mens hans idé var å ta laptop-batterier, sette dem sammen i ett «trau» og legge til sikkerheten på utsiden, har vi plassert alt inni en boks av aluminium, sier Lampe-Önnerud til Veckans Affärer.

Til VA sier hun at den nye løsningen har medført at de har kunnet fjerne mange unødige komponenter og dermed få ut mer energi per volum.

Det nye batteriet er først og fremst tenkt benyttet innen transport, for eksempel biler og busser, i tillegg skal det kunne kobles til elnettet der stadig mer energi produseres lokalt av fornybare kilder.

- Jeg tror vår løsning vil være på markedet om to år. Men siden vår forretningsmodell er bygget på lisenser vil ikke brukerne se at det er vårt batteri som brukes, sier Christina Lampe-Önnerud til Veckans Affärer.

Les også:  Denne skal få sportsbilkunder til å kjøre elektrisk


Ber om stor klima-dugnad dnPlus   (DN+)

Svenske boligtopper misunner Norge dnPlus (DN+)

Fusker svenskene? dnPlus (DN+)

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.