Verden vil bedras. Det vet bilprodusentene, som stadig relanserer biler med en såkalt facelift. I praksis betyr det ofte nada, og hos Porsche kan man virkelig spørre hvorfor de nøyde seg med en facelift. Eksteriørmessig hadde Cayenne et desperat behov for en extreme makeover, og så har Porsche bare gått for nye frontlykter!? Det er som å fjerne vortene til Lemmy i Motörhead og tro at det vil gjøre ham til en adonis.

Utover lyktene har Porsches ingeniører kommet opp med et aktivt antikrengesystem, i tillegg til en motorpalett med sterkere og mer drivstoffeffektive motorer.

Men også på motorfronten kan man undre seg over Porsches valg. Når man først skulle fornye Cayenne Turbo, kunne man dratt det lengre enn argeste konkurrent. Men nei da. Der Mercedes ML63 AMG leverer 510 hk, har Porsche av en eller annen uforståelig, snusfornuftig grunn stanset våpenkappløpet ved 500 hk.

Hvorfor denne pasifismen?

Forkl#229en fra en av motoringeniørene, var at de måtte holde utslippene nede.

Dette er selvfølgelig bare sprøyt.

Kjøpere av Porsche Cayenne Turbo kunne ikke bry seg mindre om utslipp.

Motoren er uansett helt fantastisk. Tråkker man gassen i bunn, er det ensbetydene med et horribelt høyt og tøft motorbrøl og en vanvittig aksellerasjon.

Faceliften har ikke klart å fjerne vindstøyproblemet. Selv i hastigheter rundt 100 km/t er vindstøyen påtagelig, og skal man ligge og banke i 200 km/t på autobahn, blir man etter noen timer relativt ør i hodet.

Porsche skryter av at det nye antikrengesystemet kan kutte rundetiden på den legendariske nordsløyfen på Nürburgring med 20 sekunder. Oversetter man dette til norsk, sparer man drøyt åtte minutter på strekningen Trondheim-Oslo. Det gir tid til kaffe og vaffel på Elgstua i Elverum. Et virkelig fremskritt, med andre ord.

 Faktisk merkes systemet godt i praktisk kjøring. Bilen krenger vesentlig mindre, og Cayenne Turbo kjører omtrent som hvilken som helst supersportsbil – til tross for at det er en suv.

I motsetning til de fleste andre biler, blir den dyreste modellen av Cayenne mest populær i Norge. Det er lett å forstå. Innstegsmodellen er ikke så heftig motorisert og utstyrt. Prisen derimot er heftig nok. Skal man i tillegg ha skinninteriør, luftfjæring, antikrengesystem og litt annet ekstrautstyr, så flyr hundretusnene ut. Da kan man like gjerne kjøpe en Cayenne Turbo med en gang, der mye av utstyret er standard.

Av konkurrenter har man strengt tatt bare Mercedes ML63 AMG og til nød Range Rover Sport Supercharged. Mercedes' kandidat koster nesten det samme. Den har litt mer effekt, men litt dårligere kjøreegenskaper. Range Rover Sport er både tregere og tyngre, men langt billigere. Alle disse tre bilene er helt fantastiske sett ut fra sin gigantiske vekt og størrelse, og det hele blir et spørsmål om smak.

Cayenne har uslåelig kvalitet og kjøreegenskaper, Range Rover Sport er motenøytral og tidløs, mens Mercedes har tøffest motor og røffest design. Alle tre er herlig politisk ukorrekte, og så langt unna bærekraftig utvikling man kan komme.
 

Se alle biltestene her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.