DNB vil ikke hjelpe alle oljerelaterte selskaper som havner i finansielt uføre fremover. Noen vil banken la gå konkurs.

Det sier DNB Banks globale sjef for offshore, Magnus Piene, til TDN Finans torsdag, i forbindelse med en Marine Money-konferanse som er del av Nor-Shipping.

Som flere andre har påpekt denne uken, er det aktører innen forskjellige segmenter av offshore, olje og shipping som ventes å komme få utfordringer når gjeld skal refinansieres. Noe av dette kommer i 2015, 2016 og 2017, mens den virkelig store bulken kommer i 2018 og 2019.

- Vi vil gi nye lån til noen, hvis det er egenkapital der som er verdt å beskytte, mens noen vil vi la gå konkurs. De neste årene blir ikke særlig gøy, men det blir interessant, sier han.

Piene sier DNB tidligere har vært forholdsvis streng på hvem som får bli kunder, og er tydelig på dem som er kunder i dag er blitt valgt veldig selektivt og bevisst.

-Vi har som intensjon å støtte disse gjennom denne vanskelige perioden. Vi ser ikke noen spesifikke selskaper nå i dag som vi ikke vil ha noe med å gjøre, sier han.

- Lånt for mye

Likevel er han klar på at mange selskaper har økt gjeldsgraden i altfor stor grad de seneste årene, som et resultat av de gode markedsforholdene som var i oljenæringen.

-Man har lånt for mye og betalt for mye utbytte. I stedet burde man sett at det er et behov for mer likviditet, en større krigskasse, for å kunne komme seg gjennom sykelen, sier han.

Han understreker at DNB i prinsippet vil være med på å bære den risikoen de tidligere har vært med på å ta. I første rekke vil banken hjelpe selskapene som «hjelper seg selv».

-Men når vi kommer inn i 2016 og ser selskaper hvor det ikke er verdier igjen, hvor eierne har ikke gjort noen ting for å håndtere situasjonen og er overgiret med obligasjonsgjeld, er det veldig mulig vi sier nei, sier han.

-Vi vil gi nye lån til noen, hvis det er egenkapital der som er verdt å beskytte, mens noen vil vi la gå konkurs. De neste årene blir ikke særlig gøy, men det blir interessant, tilføyer han.

Supply og rigg

Piene føyer seg i rekken av folk som mener at supply og rigg er de mest utfordrende sektorene, særlig PSV, hvor mange selskaper har særlig stor gjeldsgrad.

DNB-sjefen sier det virker å være en fundamental forskjell mellom enkelte selskaper. De store amerikanske riggselskapene er Piene for eksempel ikke nevneverdig bekymret for, ettersom de lærte å ikke ha for høy gjeld i den tøffe perioden på 1980- og 1990-tallet. Han er imidlertid klar på at holdningen i enkelte norske selskaper er annerledes.

-I Norge får man liksom ikke avkastning på egenkapitalen hvis man ikke har høy gjeld. Den europeiske, nærmest særnorske mentaliteten om å bare gire, gire og gire opp, er ikke levedyktig, sier han.

Piene erkjenner at han har en idé om hvilke selskaper som er svake og hvilke som ser bedre ut.

-Så vi vet hvor det treffer først, men vi har ikke en liste over selskaper vi ikke vil hjelpe, sier han.

Piene gjentar også sentimentet han vektla under paneldebatten han deltok på tidligere, om at det er galskap at enkelte selskap betaler utbytte under dagens markedsforhold.

-I dag bør ingen betale utbytte. Jeg ser ingen grunn til det. Det er rett og slett bare provoserende. Bankene blir ekstremt provosert av det, sier han, og understreker at det trengs en holdningsendring.

-Man skal betale utbytte når man har penger til overs. Slik det er hos mange i dag, hvor utbyttet skal betales til enhver pris, er helt på hode, sier han.

Til tross for at Piene er klar på at DNB i prinsippet ikke har problemer med å la selskaper gå konkurs, forklarer han også det skje at banken opplever det mer gunstig å gå med på å beskytte låntaker.

-Det som er vanskelig er at obligasjonsinvestorene vil dra selskapene inn i skifteretten, og da er det helt ute av kontroll. Det er da bankene må begynne med «protective lending». Man må vurdere om det mest hensiktsmessig for oss å ha et selskap i skifteretten eller om man skal ta ut obligasjonslånet og ha bedre kontroll på prosessen, sier han.

Mye av dette ligger imidlertid en stund frem i tid, ifølge Piene. Enn så lenge vil DNB bare følge nøye med.

-Vi ser mer klarhet fra midten av 2016. Da ser vi hvem som virkelig har problemer. 2016 blir et ekstremt interessant år, sier han.

I motsetning til i tidligere kriser, tror DNB-sjefen at alle parter og aktører vil bli rammet. I hvor stor grad DNB vil rammes, tør han imidlertid ikke spå.

-Det er ikke noen bombe at også vi venter tap, men hvor mye det blir er vanskelig å si. Det kan være helt spektakulære konkurser, det er godt mulig å se for seg det, og det kan være småting. Men DNB står ikke på kanten av stupet, sier han.

Ikke bekymret for Seadrill

Ett av få selskaper Piene tør å nevne med navn, er Seadrill. Han er ikke bekymret for det John Fredriksen-deleide riggselskapet, blant annet fordi det er støttet av nettopp Fredriksen.

Samtidig har Seadrill vist at de kan ta grep raskest, mener han, både når det gjelder bankene, kapitalmarkedet, utbyttet, kostnader og mer.

-Det gjøres en hel rekke ting. Seadrill er det selskapet jeg er mest optimistisk til at skal klare å stå gjennom stormen, selv om de ikke vil bli uberørt de heller, sier han.

Ellers sier Piene at DNB ikke er veldig bekymret for de store amerikanske riggselskapene, men stanser gjennomgangen av den noe skadeskutte bransjen der.

Les mer fra Nor Shipping:

Bankene varsler vanskeligere låneforhold

Shipping-fest i hovedstaden: - Vi gleder oss

Dette frykter shipping-toppene aller mest akkurat nå

Les alle sakene fra Nor Shipping-konferansen her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.