Stig Remøy sliter tungt med sitt offshorerederi Olympic Ship. Selskapet er avhengig av å få til en restrukturering av gjelden for å overleve.

Olympic Ship inngikk avtale med kreditorene om en "stand still"-avtale i sommer. Avtalen innebærer at selskapet ikke betaler avdrag, kun renter. Fristen for å få orden på finansene er blitt utsatt flere ganger.

Noe endelig løsning med kreditorene er ikke kommet på bordet, men nå skal Stig Remøy ha fått en gruppe investorer som sier seg villig til å investere mellom 400 og 500 millioner kroner. Det kommer frem i en melding fra selskapet fredag.

Investorene er knyttet til den maritime klyngen på Sunnmøre og deres egenkapitalinnskudd er avhengig av en vellykket restrukturering av gjelden.

Hvem disse investorene er, foruten Remøy selv, er ukjent.

Finansdirektør John Arne Winsnes kan ikke si hvem investorene er.

- Vi har ikke noen løsning med hverken banker eller obligasjonseiere. "Stand still"-avtalen løper ut i dag, sier han.

- Har dere fått forlengelse?

- Vi har ikke fått svar fra bankene ennå, sier finansdirektøren, som sier en melding om forlenget frist eventuell kommer over helgen.

Åge Remøy, Stig Remøys bror, har nylig samlet et knippe investorer som skal investere i skadeskutte rederier. Hans gruppering er neppe involvert i Olympic-grupperingen.

- Jeg har ikke noen kommentar til det de driver og styrer med. Jeg har ikke fått med meg dette. Jeg har ingen kommentar over hodet, sier Remøy, som sier han er helt ukjent med nyheten fra Olympic.

Det er vel kjent av brødrene ikke er bestiser.

Åge Remøy måtte gi slipp på Rem Offshore, som Aker sørget for ble kjøpt av Solstad.

Krisetall

Rapporten for andre kvartal for Olympic Ship vitnet om et selskap i krise:

Den viste et underskudd på nesten 580 millioner kroner. Med dårlig inntjening er det umulig for rederiet å betjene gjelden og klare avdragene som lurer i horisonten. Samlet gjeld var på 5,9 milliarder kroner. Nær fem milliarder kroner var bankgjeld og 700 millioner kroner obligasjonsgjeld.

Kontantbeholdningen var på 200 millioner kroner. Med laber inntjening sier det seg selv at det blir trøbbel i maskinrommet - og at restrukturering er helt nødvendig.

 

Flere i krise

Olympic Ship er ikke det eneste selskapet innen offshoreserviceskipsbransjen som er i trøbbel eller som har måttet hente penger og restrukturere gjelden. Rederier med skip for ankerhåndtering og forsyning sliter når det er altfor mange skip tilgjengelig og få oppdrag på grunn av laber aktivitet i Nordsjøen.

Solstad Offshore, som er i ferd med å kjøpe opp Rem Offshore, har fikset finansene. Det samme har Dof, Viking Supply og Siem Offshore. De som står midt oppe i forhandlinger, eller har varslet forhandlinger, er Havila Shipping, Eidesvik Offshore, Island Offshore og Farstad Offshore.

Sistnevnte er ved siden av Solstad og Dof den store aktøren av disse. Farstad har fått forlenget sin "stand still"-avtale med kreditorene til 10. november.

 

Krillkrøll

Stig Remøys hovedselskap, Olympic Holding, sliter også på flere fronter.

Underskuddet på 400 millioner kroner før skatt i 2015 skyldes krisen i offshorerederiet Olympic Ship og nedskrivninger i krillselskapet Emerald Fisheries på 286 millioner kroner. Det er nå åpnet gjeldsforhandlinger i krillselskapet.

Ifølge regnskapet er den samlede gjelden i Olympic Holding as på 7,4 milliarder kroner. Mesteparten av dette er knyttet til Olympic Ship, resten til krillselskapet.

 

Følg markedene med DN Investor

 

DNs podkast Finansredaksjonen: Derfor når oljeprisen 60 dollar. Hør DNBs oljeanalytiker Torbjørn Kjus fortelle DN-kommentatorene Bård Bjerkholt og Thor Christian Jensen hvorfor han tror Opec vil lykkes denne gangen.

 

Les også:

Norgessjefen til Google skatter mer enn selskapet han leder

Offshore-familiene raser ut av formuestoppen

 

Anbefalt på DNtv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her går Michelle Obama i strupen på Trump
Michelle Obama er tydelig i sitt budskap etter at den ti år gamle, private samtalen der Trump pratet om hvordan han tar for seg av damer ble kjent.
00:49
Publisert:

 
Tid for dekkskifte. Har du husket denne?
Gjør du det selv så er det et par ting du må være oppmerksom på, spesielt om du har uorginale felger på dekkene dine.
02:12
Publisert: