Tirsdag legger det regjeringsoppnevnte Mediemangfoldsutvalget fram sine anbefalinger for en eventuell statlig støtte til TV 2. Landets største kommersielle TV-kanal har varslet kostnadskutt på 350 millioner kroner innen 2020 og prosessen med å redusere staben med 194 årsverk er i full gang.

I sin årlige rapport om mediebransjens økonomi tegner Medietilsynet et mindre pessimistisk bilde av lønnsomheten i den kommersielle delen av TV-bransjen, skriver Klassekampen. Med utgangspunkt i årsrapporter og regnskap har tilsynet sett nærmere på økonomien til TV 2s, TVNorges, TV3s og Viasats kanaler i Norge.

Her kommer det fram at i perioden 2011 til 2015 har driftsinntektene økt med 26 prosent til 6,4 milliarder kroner i fjor. Reklameinntektene har også økt med 489 millioner kroner i samme periode. Samtidig har inntektene fra brukerbetaling og distribusjonstjenester økt med 50 prosent.

Professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole mener Medietilsynets rapport viser at de kommersielle TV-kanalene har klart seg bedre i det digitale skiftet enn andre deler av mediebransjen.

– Det digitale skiftet har vært tøffere for avisene enn for TV-bransjen, sier Foros til Klassekampen. Avisene har mistet hver fjerde reklamekrone i fireårsperioden.

Les også: Skattbar inntekt for de best betalte i medie­husene har skutt kraftig i været gjennom kriseårene siden 2010 (DN+)

Kraftig fall i annonseinntekter for avisene

For 77 av avishusene falt annonseinntektene med mer enn 10 prosent, mens 12 avishus mistet mer enn 20 prosent av inntektene, viser rapporten, skriver Medier24.

Avishusenes omsetning sank med 835 millioner kroner i i fjor. Siden 2011 har avisene mistet vel 2 milliarder kroner av sine driftsinntekter samtidig som de har redusert driftskostnadene ved nedbemanning med rundt 1 milliard kroner.

Les også: «Særdeles vanskelig», sier Knut Olav Åmås om det å utrede ulike modeller for kommersiell allmennkringkasting i løpet av fire intense uker. Nå er det full krangel om hvem som har ansvaret for at allmennkringkastingsspørsmålet ble et hasteoppdrag.

 (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.