- Ser man noen år tilbake er det nesten utrolig. Fra å ha null prosjektkompetanse er vi fire år senere, på tiden, til budsjett, med vårt eget prosjekt, sier Det norske-sjef Karl Johnny Hervik, og viser til selskapets Ivar Aasen-prosjekt.

Toppsjefen i Det norske oljeselskap hadde æren av å åpne selskapsforedragsrekken som hovedtaler på årets olje- og gasskonferanse i regi av meglerhuset Pareto.

- Manglende leveranseevne

For fire år siden tok han over sjefsstolen og fikk tydelig mandat fra hovedaksjonær, Kjell Inge Røkke-eide Aker. Ambisjonen er krystallklar. Han skal bruke oljenedturen til å skape det ledende uavhengige oljeselskapet på norsk sokkel.

Siden har det fulgt en strøm av oppkjøp, deriblant av Marathon Oils norske virksomhet og senest, det britiske oljeselskapet BPs virksomhet på norsk sokkel. Om 14 dager ventes transaksjonen fullført, og Det norske vil bli Aker BP.

- Denne bransjen har i lang tid vært preget av manglende evne til å levere. Prosjekter har vært på overtid, over kost, og ikke vært fullført og så videre. Det er ikke en god måte å starte på en forbedringsprosess på. Tvert imot, som enhver lærebok i forbedringer vil fortelle deg, er stabilitet i basisoperasjonene selve grunnlaget for forbedringer, sier Hersvik.

Ser nye milliardbesparelser

Det norske-sjefen skryter uhemmet av kostnadsprogrammet som selskapet har implementert det siste året. Men, han hever også listen.

Innen utgangen av 2017 skal Det norske spare inn ytterligere 200 millioner dollar, tilsvarende omkring 1,6 milliarder kroner.

- Store besparelser er mulige, sier Hersvik.

Det norske sjefen påpeker at mens reforhandlinger av avtaler kan kutte kostnadene med 20-30 prosent, kan kulturelle endringer og hvordan man ser på forbedringer og kostnader redusere kostnandene med 30-50 prosent.

Må samarbeide

Men størst potensial har det å revitalisere forretningsmodellen og gjennomføre radikale endringer, som gjerne kan mer enn halvere dagens kost.

Hersvik er klar på at det krever mye hardt arbeid. Samtidig ligger det en begrensning i hvor mye man kan bli mer effektiv alene.

- Jeg kan ikke radikalt endre kostadene uten å samarbeide med våre partnere og leverandører, det er rett og slett ikke mulig, sier Det norske-toppen.

Tirsdag varslet Det norske om et samarbeid med offshoreentrepnør Aker Solutions og den Kristian Siem-dominete undervannsrørleggeren Subsea 7. Nettopp slike strategiske allianser spiller en nøkkel i å få ned kostnadene, påpeker Hersvik.

- Partnerne må bli enige om en prosjektmodell, hvordan skal prosjektet skal utføres, og det må utføres på samme måte hver gang, sier Hersvik.

Bakgrunn: Det norske oljeselskap, Aker Solutions og Subsea 7 inngår allianse på norsk sokkel

Han legger til at det vil bli slutt på tre prosjektorganisasjoner, og i stedet bare én, der rett person til jobben bestemmer visittkortet, og ikke omvendt.

Samtlige deltakere gjøres også ansvarlig overfor fremdrift og leveranse. Gjennom dette mener Det norske-sjefen at det er mulig å kutte ingeniørtimer per tonn plattform med 50 prosent, og at den totale leveransetiden kan reduseres med 25 prosent.

- Gamechanger

Samtidig har økt digitalisering potensail til ytterigere redusere ingeniørtimene med 15 prosent, og den totale leveransetiden med det samme, mener han.

- Jeg er skikkelig giret rundt dette. Jeg tror dette kommer til å være den største gamechangeren de neste 10-15 årene, sier Hersvik.

Det norske-sjefen ser også stort potensial i å kutte tiden fra lisenstildeling til den første produserte oljedråpen, som i dag ligger på 7-15 år.  Han mener større produktivitet må inn i tidselementet, som har et enormt forretningspotensial, påpeker han.

- Vi skal redusere den tidslinjen betydelig ved å fokusere på flyt-effektvitet gjennom å forstå hva som er bortkastet, og hva som er produktiv tid, sier oljetoppen.


- Ubegrensede vekstmuligheter

Det norskes ambisjon er å produsere over 250.000 fat oljeekivalenter per dag i 2022. Per i dag har selskapet 1,2  milliarder i påviste reserver og ressurser.

Hersvik vil bygge på selskapets oppkjøpserfaring for å vokse videre. Han har imidlertid strenge krav til kandidater og eiendeler, som må være i drift, ha organiske vekstmuligheter, en eksponering mot olje og ikke gass, og samtidig være finansielt innvannende.

- Vi mener at det nåværende mulighetsvinduet tilbyr ubegrensede vekstmuligheter på norsk sokkel, men vi kommer til å være ekstremt selektive, sier han.

Øker guiding

Det norske oljeselskap øker sin produksjonsguiding for 2016 grunnet høyere produksjon fra Alvheim-feltet, ifølge en melding onsdag.

Det norskes produksjon, eksklusiv sammenslåingen med BP Norge, forventet til 62.000-65.000 fat oljeekvivalenter per dag i 2016, opp fra tidligere 55.000-60.000 fat oljeekvivalenter per dag.

Det norske produksjonskostand, eksklusiv BP Norge, ventes til 7 dollar per fat, mot tidligere 8-9 dollar per fat.

Kontantstrøm

Oljeanalytiker Synnøve Gjønnes i Pareto mener oljeselskapene vil fokusere på kortest mulig tid til kontantstrøm, og påpeker at oljenedturen har trigget en konsolidering. Det som starter som et samarbeid, blir noe mer, sier hun under dagens konferanse.

Og mens fjoråret var preget av fusjoner og oppkjøp, venter hun større oppmerksomhet rundt eiendeler i år. Og hun er tydelig på hva som driver det.

- Replacement ratioen (oljeselskapenes evne til å erstatte sine reserver, red.anm) ligger på 35 prosent. Det er helt klart ikke bærekraftig, sier Gjønnes.

DN.no er tilstede på konferansen onsdag og torsdag- og kommer tilbake med mer.

- Interessen er på rekordnivå

Les også:

Oljeservicetopp: - Jeg håper, men vi vet ikke dn+

Statoil-prosjekt vil gi ringvirkninger på 29 mrd.

Asia i dag: Historisk tyfon rammer Asia i dag

Følg markedet med DN Investor

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv:
Første elektriske lastebil på norske veier
Erna Solberg prøvekjører den nye elektriske lastebilen til dagligvaregrossisten ASKO. - Bare glad jeg slipper å rygg, sier statsministeren. Lastebilen har en nyttelast på 18 tonn, og en rekkevidde på ca 20 mil.
01:22
Publisert: