Kampen var knallhard da Statoil fikk presset gjennom sitt gasskraftverk ved Mongstad-raffineriet i 2006, og endte med et kompromiss mellom Ap og SV i den rødgrønne regjeringen. Statoil fikk bygge sitt gasskraftverk mot at staten forpliktet seg til å få til fangst og lagring av CO2 på Mongstad. Prisen bare for gasskraftprosjektet var på fire milliarder kroner.

– Energiverk Mongstad er Norgeshistoriens største Enøk-prosjekt, erklærte daværende Statoil-sjef Helge Lund om gasskraftverket. 

CO2-fangstprosjektet ble av daværende statsminister Jens Stoltenberg omtalt som den norske månelandingen. 

Nå har begge prosjekter definitivt havarert. 

Nylig ble også det andre norske gasskraftverket som ble bygget, på Kårstø, plukket ned på grunn av manglende lønnsomhet. Leder Marius Holm i klimaorganisasjonen Zero synes det er litt av en vending. 

– Det er litt snodig å tenke på hvordan gasskraftdebatten totalt dominerte norsk energi- og klimadebatt i et tiår, sier han, og minner om at Bondevik-regjeringen gikk av på gasskraftsaken. 

– Man valgte å felle en regjering fordi det var så avgjørende for landet å få bygget et gasskraftverk. Nå ser man at de to som ble bygget, avvikles.

NRK skriver at Statoil tapte opp mot 500 millioner kroner årlig på gasskraftverket på Mongstad.

– Vi har et årlig anslag på tap mellom 200 og 500 millioner kroner. Utfasingen av kraftvarmeverket vil bedre lønnsomheten og konkurransekraften for raffineriet på Mongstad, sier pressekontakt i Statoil, Elin Isaksen, til NRK.

Store tap

– Bakgrunnen for beslutningen er at kraftvarmeverket har hatt mindre utnyttelse enn planlagt fordi dampbehovet på Mongstad har vært lavere enn da verket ble planlagt. Det har ført til at vi har tapt mye på driften og grep for å justere aktiviteten var unngåelig, sier Grete Haaland, direktør for Asset Management i Markedsføring, midtstrøm og prosessering i Statoil i en pressemelding.

Det har heller ikke hjulpet at økt fornybar elektrisitetsproduksjon har sendt kraftprisene til bunns. 

Først i 2010 ble anlegget startet opp. Målet var å bedre energieffektiviteten på Mongstad gjennom å bruke spillvarme fra gasskraftverket i raffineringsprosessen. Derfor har Statoil alltid omtalt anlegget som et kraftvarmeverk, ikke et gasskraftverk. I tillegg skulle anlegget sikre elektrisitetsforsyning til industrien, til Nordsjøen og andre forbrukere i regionen. Det danske energiselskapet Dong var lenge med på eiersiden, men trakk seg etter hvert ut. 

Kraftverket var bygget på en gassavtale med Troll-lisensen. Partene er nå enig om at eksisterende gassavtale sies opp med virkning fra årsslutt 2018. Kraftvarmeverket vil drives frem til det. 

– Kraftvarmeverket vil gå som normalt frem til oppsigelse. I denne toårsperioden vil det bli jobbet med alternative varmekilder og løsninger for en sikker og stabil drift av raffineriet, sier Haaland i meldingen.

Statoil vil også tilpasse raffineriet til de endrede driftsbetingelsene. En konsekvens av stans av anlegget er reduserte CO2-utslipp på Mongstad i størrelsesorden 250.000-300.000 tonn per år.

Ser parallell

Marius Holm i Zero mener at Statoils manglende evne til å se fremtidsutsiktene for gasskraft bør være et varsko i den pågående energidebatten. Nå jobber Statoil for å få tilgang til nye letearealer i nordområdene. 

– Det er fristende å trekke paralleller til oljeutvinning i nord og kampen oljenæringen fører for å få bore overalt, sier Holm. 

Han tror nye energiformer kan gjøre oljeutvinning i nord like utdatert om noen år som gasskraft er nå. 

– Faren er at dette gjentar seg. Og da snakker en om mye større investeringer enn i et par gasskraftverk. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Som skapt for norske vinterveier
Volvo V90 Cross Country er bilen for deg som vil ha suv egenskaper, uten å måtte ha suv.
01:57
Publisert: