Det er tidlig morgen i Statoils gjestehus på Solastranda, der ledelsen i selskapets tradingavdeling er samlet i interne møter. Én av de fremmøtte har nylig fått en utvidet rolle. Amerikanske Molly Morris har i praksis fått ansvar handelen med alle petroleumsprodukter utenom råolje og gass.

– Rollen jeg er i nå, er ny. Jeg er ansvarlig for trading av raffinerte produkter og væskeprodukter, sier hun.

Mye av det hun selger, som propan og butan, er råstoff i et av de raskest voksende bruksområdene for petroleum, nemlig i plastproduksjon.

Til værs igjen

Oppturen for denne type petroleumsprodukter er ganske ny. Lenge har det nemlig vært globalt overskudd av både propan og butan, ofte omtalt under fellesbetegnelse lpg. Grunnen var det voldsomme oppsvinget i amerikansk skifergassproduksjon det siste tiåret. Først nå endrer det seg.

– Det gode vi har sett i år, er at lpg-markedet er blitt rebalansert. Vi ser ganske sterk etterspørsel. Det er knyttet til Asia og det petrokjemiske markedet, der etterspørselen er veldig sterk. Petrokjemisk industri i Asia har bygd ut kapasiteten. Det er drevet av bnp-vekst. Vi ser at folk etterspør plastprodukter med velstandsøkningen. Propan, butan og nafta er hovedføden til petrokjemisk industri, sier Molly Morris.

Oppturen vises igjen i Statoils regnskaper. I perioden 2013 til 2016 var resultatet for lpg-trading i snitt rundt 60 millioner dollar i året. Resultatet for i år har allerede passert dette nivået.

Får ros av sjefen

Morris har tradet denne typen produkter i en årrekke, også i sin tidligere jobb ved Statoils handelsbord i Stamford i USA. Ifølge sjefen hennes, tradingdirektør Tor Martin Anfinnsen, klarte hun å beholde roen i den perioden da markedet fløt over av propan og butan.

– Grunnen til at Molly sitter der hun sitter, er at hun konsistent har hatt veldig gode tradingresultater, både i USA og i sin tidligere rolle her, sier Anfinnsen og forklarer:

– Amerikanske volumer oversvømmet verdensmarkedet. Jeg var veldig imponert fra mitt perspektiv da jeg så at teamet holdt tilbake. De sa «dette er ikke noe godt tradingmiljø, vi vil ikke ta store posisjoner nå, men asiatisk etterspørsel vil øke, og at når dette går seg til, vil vi se at markedet kommer tilbake igjen». Så de holdt tilbake, og det er ikke lett for tradere å holde tilbake, sier han.

Ifølge Anfinnsen er resultatene Statoil nå oppnår innenfor dette området de beste man noen gang har hatt.

Vekstmarked

Selv om de fleste forbinder olje med drivstoff, er en stadig større del av etterspørselen knyttet til petrokjemi. Rundt en sjettedel av det man omtaler som det globale oljetilbudet, er nemlig såkalt ngl – natural gas liquids. Propan og butan er en del av dette. En hoveddel av ngl-tilbudet går til petrokjemisk industri, blant annet til produksjonen av plast.

– I dag er kun olje og gass som dekker petrokjemisk industri. En ser ikke noe meningsfullt substitutt, sier oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB.

Det kan kanskje være fortrøstningsfullt for et oljeselskap som Statoil i tider da bilprodusentene kappes om å utvikle elbiler og biler med redusert drivstofforbruk. For når stadig flere mennesker kommer opp i middelklassen globalt, tyder det meste på at plastetterspørselen bare vil øke.

– Dette segmentet har vært det raskest voksende ved siden av transport de siste årene, sier Kjus.

Stor aktør

Statoil har tatt en større posisjon som selger av råstoff til petrokjemiindustrien enn selskapets størrelse skulle tilsi. Hele 60 prosent av volumene Statoil markedsfører, er nemlig kjøpt fra andre produsenter.

– Propan og butan utgjør mye mindre volumer enn gass og olje, men i en global sammenheng er Statoil ganske store i dette markedet. Vi skiper rundt 10 prosent av vannbåren propan og butan, sier Morris.

Selskapet vedder på at det vil betale seg.

– Hvis du ser på vår energiperspektiv-rapport, vil den virkelig store veksten over tid, være i petrokjemi, mens det sakner hen i andre anvendelser, sier Anfinnsen. (Vilkår)

Aksjetips til sjefene i Norwegian
Børskommentator i DN Thor Christian Jensen gir et aksjetips til konsernsjef og styreleder i Norwegian.
00:42 Min
Publisert: