Norske olje- og gasseiendeler er fortsatt dyre, mener styreleder Bijan Mossavar-Rahmani i DNO.

– Det var derfor vi kjøpte norske eiendeler gjennom Faroe Petroleum, som var billigere enn om vi hadde kjøpt de stykke for stykke. Det ville også tatt oss mange år å gjøre, sier styrelederen til TDN Direkt i forbindelse med selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Vil ha mer

DNO har nettopp sikret seg full kontroll over det britisknoterte oljeselskapet Faroe Petroleum. Etter en flere måneder lang maktkamp gikk Mossavar-Rahmani seirende ut etter at Faroe-styret godtok budet som priser selskapet til syv milliarder kroner.

Dermed overtok DNO eierandeler i en rekke felt, lisenser og prospekter på norsk sokkel hvor Faroe har vært operatør i et knippe av dem. Blant annet på flaggskip-prospektet Brasse i Nordsjøen. Men DNO-styrelederen vil ha mer.

Styreleder i DNO, Bijan Mossavar-Rahmani.
Styreleder i DNO, Bijan Mossavar-Rahmani. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

– Det er en selgers marked. Men vi ser aktivt etter å vokse i Norge både med leting, utvikling og produksjon, og gjennom nye andeler i nye felt eller større andeler i eksisterende felt vi har andeler i, sier han til TDN Direkt.

Vil ha mer betydningsfulle eierandeler

DNO har bygget seg stort opp på oljeproduksjon i Kurdistan. Men området har tidvis vært preget av høy politisk usikkerhet. Derfor har DNO siklet etter mer stabile eiendeler i Nordsjøen for å redusere risikoen i selskapet. I 2017 kjøpte DNO det norske leteselskapet Origo. Nå er Faroe også slukt.

Bijan Mossavar-Rahmani vil bygge videre i Norge.

I dagens kvartalsrapport melder DNO at de, i tillegg til å søke større eierandeler i lisenser, også ønsker å gjøre «bolt on»-kjøp rundt eksisterende eiendeler. I uttrykket bolt on ligger at man ønsker å kjøpe opp mindre eiendeler som ligner de man allerede har som kan skape strategisk verdi.

Mossavar-Rahmani sier i tilknytning til dette at de kan gjøre noen handler med partnere, for eksempel gjennom bytter og/eller kontanter.

– Vi ønsker å ha mer betydningsfulle andeler i lisensene. Vi ønsker heller å ha 30 prosent eierandel i en lisens enn åtte eller fem. Fordi vi nå også er en operatør må vi ha større andeler, sier styrelederen.

En podkast om bløff, bil og børs!

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Ikke hatt mulighet til å stå to uker i Burgund-kø? Merete Bø har løsningen for deg likevel
DNs vinekspert har smakt seg gjennom vinene som torsdag legges ut for salg på Vinmonopolets spesialbutikker.
06:26 Min
Publisert: