Cosl Offshore Management, et datterselskap av China Oilfield Services Limited, har inngått et forlik. Troll-lisensen, hvor Equinor er operatør, betaler 188 millioner dollar til selskapet, ifølge en melding fra Cosl. 188 millioner dollar tilsvarer 1,7 milliarder kroner.

Forliket gjelder termineringen av riggavtalen for ulykkesriggen «Cosl Innovator» og noen mindre uenigheter knyttet til riggen «Cosl Promoter», som fortsatt er på kontrakt.

Pressetalsperson Lise Andreassen Hagir i Equinor bekrefter forliket.

Fatal ulykke

I mai 2018 ble Equinor, den gang Statoil, dømt i Oslo tingrett til å betale Cosl fire milliarder kroner etter at retten konkluderte med at Equinor urettmessig hevet kontrakten for riggen «Cosl Innovator».

Equinor måtte betale deler av den manglende leien til Cosl, rundt fire milliarder kroner.

Det var 30. desember 2015 at «Cosl Innovator» ble truffet av en kjempebølge. Bølgen traff riggen langt oppe på dekket. En person omkom, og det ble omfattende skader på riggen.

Kort tid etter terminerte Equinor kontrakten og Cosl gikk til sak for å få erstatning for tap av inntekter. Ingen av partene vant saken fullt ut.

Troll-feltet ligger i den nordlige delen av Nordsjøen.

Inngår nytt samarbeid

Både Equinor og Cosl anket dommen og tirsdag skulle saken behandles på nytt i lagmannsretten, men den ble utsatt til onsdag etter at partene ba om det, ifølge Teknisk Ukeblad.

– Vi har inngått et forlik og forliket innebærer at Troll-lisensen betaler Cosl 188 millioner dollar. I tillegg inngår vi en uforpliktende rammeavtale med Cosl for eventuelt fremtidig samarbeid på norsk sokkel. Vi er fornøyde med å ha fått til en løsning utenfor rettssalen. Gjennom dette får man til en normalisering som samarbeidspartnere, sier Andreassen Hagir i Equinor.

Administrerende direktør i Cosl Drilling Europe, Frank Tollefsen, er fornøyd med avtalen.

– Nå får vi endelig lagt denne saken bak oss. Det var ikke erstatningsbeløpet som var det viktigste for oss. For oss var det viktigste å få en anerkjennelse av oss som selskap og av riggene våre. Rammeavtalen vi har signert med Equinor er også en viktig del av denne enigheten, sier han Tollefsen.

De andre partnerne i Troll-lisensen er Petoro (56 prosent), Norske Shell (8,10 prosent), Total E&P Norge (3,7 prosent) og Conocophillips Skandinavia (1,6 prosent). Equinor har 30,6 prosent av lisensen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.