De står i operasjonsrommet for Edvard Grieg-feltet og ser på skjermer fulle av driftsdata. Oljeselskapet Lundin har teknologileverandør Cognite på besøk og markerer et nytt fremstøt innen digitalisering. Oljeselskapene Lundin og Aker BP vil heretter dele alle driftsdata fra to oljefelter seg i mellom og med leverandørene.

– Operatørene har store mengder driftsdata. Opp til nå har vi vist hverandre minst mulig. Det har vært standarden i oljebransjen. Nå vil vi gjøre dataene tilgjengelig for hverandre og for leverandørene, sier Per-Johan Fallrø, leder for forbedringsprosjekter og digitalisering i Lundin.

Målet er bedre drift og planlegging. Lundins Edvard Grieg-plattform er nemlig koblet mot Aker BPs Ivar Aasen-plattform og prosesserer oljen derfra.

– Edvard Grieg og Ivar Aasen er et opplagt case å begynne med, men det er ikke noe i veien for at alle operatører som er koblet sammen på en eller annen måte begynner å dele data på denne måten. Det er et gjennomgående tema i oljebransjen, sier Lundin-sjef Kristin Færøvik.

Datadelingen skal også gi leverandørene en helt annen mulighet til å følge opp eget utstyr, gjøre forbedringer og tilpasse sine vedlikeholdsprogrammer til behovet.

– Lundin-Aker BP-samarbeidet er første gang vi ser at noen begynner å dele data på tvers av selskaper i olje- og gassindustrien. Det er kjempespennende, sier John Markus Lervik i Aker-selskapet Cognite, som leverer teknologiplattformen.
– Lundin-Aker BP-samarbeidet er første gang vi ser at noen begynner å dele data på tvers av selskaper i olje- og gassindustrien. Det er kjempespennende, sier John Markus Lervik i Aker-selskapet Cognite, som leverer teknologiplattformen. (Foto: Gunnar Lier) Mer...

20 prosent oppside

Det er Akers «big data»-selskap Cognite som står for løsningen som gjør det mulig å legge ut all driftsdata i et skybasert grensesnitt. Cognite-sjef John Markus Lervik, en av veteranene i norsk it-bransje, mener potensialet er gedigent og viser til konsulentbyrået McKinsey.

– Det er vanskelig å være spesifikk på den potensielle gevinsten for Lundin og Aker BP, men McKinsey mener at digitalisering i industrien kan øke driftsoverskuddene før avskrivninger med 20 prosent. Det handler blant annet om mer effektivt vedlikehold av utstyr, men det aller viktigste er kanskje at en kan begynne å endre forretningsmodellene mellom operatør og leverandør, sier Lervik.

Tilgang på løpende data gjør det nemlig mulig å definere nye måleparametre i kontraktene mellom oljeselskaper og leverandører, et tema toppsjefen i leverandørkjempen Baker Hughes var opptatt av i et DN-intervju nylig.

– En kan sikre at forretningsmodellen til leverandøren er sammenfallende med oljeselskapets interesser. Leverandørene kan for eksempel begynne å levere utstyr som en tjeneste i stedet for å selge utstyr til en fast kostnad og så forsøke å selge flest mulig timer vedlikehold etter det.

– Det er mye snakk om å komme bort fra timebetaling og fastpriskontrakter, og over på volumkontrakter?

– Ja. Dette er uten tvil et av områdene der en kan ta ut størst verdier, spesielt der incentivene til leverandøren er godt sammenfallende med operatørens, sier Lervik.

Halvannet år etter oppstarten opplyser han at Cognite har et titall kunder innen olje- og gassindustrien, i tillegg til Wilhelmsen innen shipping. Han mener deling av driftsdata er relevant for såkalte «heavy asset»-industrier, det vil si alle som bruker tungt utstyr.

– Vi hadde 30 millioner i omsetning i fjor. I år blir det nok 150 millioner pluss. Vi tjener allerede litt penger, sier Lervik.

Umulig før

Ifølge digitaliseringssjef Per-Johan Fallrø i Lundin var det tidligere svært vanskelig å nyttiggjøre seg av driftsdataene selv for operatørselskapet som genererte dem. Det har ikke egentlig vært et ønske om hemmelighold, men i praksis blitt slik.

– Det handler veldig mye om at driftsdata har vært lagret i datasystemer som ikke har snakket sammen. Dataene er blitt nedlåst i skattekisten, både for oss selv og andre. Vi har samlet så mye data at det har vært vanskelig å nyttiggjøre seg dem på tvers av 10-15-20 kildesystemer, sier Fallrø.

Nå har kostnaden ved lagring gått kraftig ned, og prosesskapasiteten kraftig opp.

– Kostnaden ved å gjøre dette er ikke veldig stor. Det som var nesten umulig for to-tre år siden, har vi nå tekniske løsninger for, sier Fallrø.

– Hvor stor er gevinsten ved å gjøre dette?

– Det er litt tidlig å gå ut med et tall, sier Færøvik.

– Vi har forventninger til relativt store besparelser fordi vi kan jobbe mer effektivt, sier Lundins driftsdirektør Kari Nielsen.

– Er det egentlig delingsøkonomi dere snakker om? Å utnytte ledig kapasitet bedre? Et Uber for oljebransjen?

– For alle installasjoner som er koblet sammen, enten via rørledninger eller annet, er det et potensial i å optimalisere bruken av felles infrastruktur. Det ligger selvfølgelig produksjonsavtaler i bunn, men kanskje vi kan vise mer fleksibilitet når vi deler data, sier Fallrø.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– En lykkepille
Fantastiske kjøreegenskaper gjør Ford Fiesta ST til en lykkepille av en bil.
02:19 Min
Publisert: