– Vi klarer ikke å gi slipp på det faktum at Kina nå har dratt olje med seg i handelskrigen og hva det kan føre til dersom handelskrigen fortsetter å eskalere, sier Bjarne Schieldrop, råvareanalytiker i SEB, i en kommentar tirsdag.

Forrige uke svarte Kina med mer toll på amerikanske varer, deriblant en fem prosent toll på olje produsert i USA. Alle analytikere er enig om at tollsatsen i seg er helt ubetydelig for oljemarkedet, men Schieldrop frykter for hva som kan skje videre.

Kan fullstendig senke oljeprisen

– Kina er verdens største oljeimportør med import som stiger ti prosent i året uten noen tilsynelatende svakhet i veksten, sier han.

De fleste land har strupet importen av iransk olje etter USAs strenge sanksjoner mot landet. Kina har også redusert importen betydelig for ikke å tråkke USA fullstendig på tærne, men importerer fortsatt små mengder for å vise at det er i sin fulle rett til å handle med Iran, ifølge Schieldrop.

Det er her analytikeren mener det kan blusse opp til ytterligere konfrontasjon.

– Kina holder i grunnen oljemarkedet i sine hender. Når presset øker og handelskrigen eskalerer ut av kontroll vil det være et naturlig valg for Kina å åpne for iransk oljeimport. Det vil reversere Donald Trumps Iran-sanksjoner og fullstendig senke oljeprisen, sier Schieldrop.

Oljeprisen har i overkant av 20 prosent siden slutten av april etter at handelskrigen igjen har sådd tvil om hvorvidt etterspørselen etter olje vil holde seg. Tirsdag koster et fat av nordsjøoljen brent, som brukes som referanse for oljehandel verden over, 59 dollar.

Det mystiske skipet

Ifølge USAs utenriksminister Mike Pompeo har de amerikanske sanksjonene mot Iran bidratt til å fjerne 2,7 millioner fat med olje og kondensater om dagen fra det globale oljemarkedet. Det utgjør en stor og betydelig andel av det globale oljetilbudet som var på 100,1 millioner fat om dagen i andre kvartal.

Hvis Kina setter dørene på vidt gap for iransk olje, vil 2,7 millioner fat olje strømme tilbake til markedet og skape en merkbar ubalanse.

– Det vil være bra for Kina, men ikke så bra for USA som en voksende oljeeksportør, sier Schieldrop.

Han forklarer at han i disse dager følger nøye med på det iranske skipet «Adrian Darya 1» som seiler rundt i Middelhavet lastet med to millioner fat olje. Skipet, som under sitt tidligere navn «Grace 1» ble beslaglagt av Storbritannia utenfor Gibraltar i juli, er nå sluppet fri, men ingen vet hvem som har kjøpt oljen i skipet eller til hvilke betingelser.

Her er skipet «Adrian Darya 1» utenfor Gibraltar 18. august etter det ble løslatt av Storbritannia.
Her er skipet «Adrian Darya 1» utenfor Gibraltar 18. august etter det ble løslatt av Storbritannia. (Foto: Jon Nazca/Reuters/NTB Scanpix)

– Vil det sette seil mot Kina, spør Schieldrop retorisk.

Han mener Kinas forhold til Iran fremover vil være avgjørende for om man tror oljeprisen skal opp eller ned i tiden som kommer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.