Oljeprisen brøt igjennom 75 dollar fatet torsdag, som er det høyeste nivået siden oktober i fjor. Dermed har også oljeprisen steget nær 40 prosent hittil i år. Fredag morgen ligger den på drøyt 74 dollar fatet.

Oljeanalytiker Nadia Martin Wiggen i Pareto peker på USAs varslede innstramninger i Iran-sanksjonene og pågående Opec-kutt som de viktigste driverne for oljeprisen i det korte bildet.

Oljeprisen spratt opp to dollar fatet andre påskedag etter at amerikanske myndigheter varslet at unntakene fra Iran-sanksjonene – til i alt åtte land, herunder Kina, Sør-Korea og India – ikke vil bli forlenget når de utløper i mai. Dermed ventes landene å stanse sin import av iransk olje.

– Mindre tøffe nå

USA har i spann med Saudi-Arabia og Emiratene varslet at bortfallet av iransk olje fra markedet vil bli erstattet gjennom økt produksjon. Wiggen tror imidlertid at økningen i produksjon fra Saudi-Arabia kan la vente på seg.

Det er også et ekko av budskapene fra hennes kolleger i SEB og Carnegie tidligere i uken.

– Vi tror ikke Saudi-Arabia umiddelbart vil øke produksjonen, men først se an behovet i markedet. Det er på grunn av det kraftige prisfallet i fjor, sier Wiggen til DN.

Unntakene fra Iran-sanksjonene utløper i mai, og Opec har sitt neste møte først 25. juni. Wiggen venter ingen produksjonsjusteringer før den tid, og når de første kommer, vil de være langt svakere enn ved forrige runde, tror hun.

– Saudi-Arabia har allerede kuttet 500.000 fat per dag utover det partene tidligere var enige om, for å få opp oljeprisen. De vil være langt mindre tøffe nå, sier Wiggen.

Feilstrategi

Hun støttes av oljeanalytiker Helge André Martinsen i DNB Markets, som viser til uttalelser fra den saudiarabiske oljeministeren Khalid al-Falih.

Oljeanalytiker Helge Andre Martinsen, DNB Markets.
Oljeanalytiker Helge Andre Martinsen, DNB Markets. (Foto: Javad Parsa)

«Al-Falih sa i går at de ikke vil betydelig øke produksjonen i mai (9,8 millioner fat per dag i mars) og holde seg innenfor Opecs produksjonsbegrensning (10,3 millioner fat per dag) inntil produksjonsavtalen med Opec+ utløper i juni. Kommentarene er således i tråd med vårt syn om at Saudi-Arabia ikke vil øke produksjonen i forkant, for ikke å gjenta feilstrategien fra i fjor», skriver Martinsen i en oppdatering torsdag.

Saudi-dominerte Opec i samarbeid med Russland (Opec+) økte nemlig produksjonen i forkant av de varslede amerikanske Iran-sanksjonene i fjor.

Oljelandene hadde også blitt oppfordret av den amerikanske presidenten Donald Trump til å produsere for fulle mugger for å få oljeprisen ned. En dårlig skjult agenda var også å skape et godt valgklima for republikanerne under mellomvalget til Kongressen.

Frykter gjentagelse

Saudi-Arabia og Russland – og markedet for øvrig – hadde imidlertid ikke ventet at Trump ville gi unntak til hele åtte land. Dermed ble markedet oversvømmet med olje, noe som sendte oljeprisen mot 50 dollar fatet like før jul i fjor.

Wiggen holder en gjentagelse av det samme scenarioet som den største risikoen for sitt oljesyn for 2019. Hun venter oljeprisen å komme ut av året over 80 dollar fatet i snitt, men advarer om at man kan få en overproduksjon inn mot fjerde kvartal.

– Fordi oljeprisen er sterkere nå vil vi se produksjonsvekst, og mer produksjon fra USA og Opec. Fjerde kvartal kan ha tilsvarende risiko som i fjor, spesielt for amerikansk lettolje (WTI), sier analytikeren.

Shipping demper

Pareto har siden desember i fjor ventet en amerikansk produksjonsøkning på 1,4 millioner fat per dag i 2019 mot 2018, mens de fleste andre meglerhusene har ligget på en forventning om en økning på 800.000 fat per dag, ifølge henne.

– Når vi kommer til desember i år, i det markedet ser den økte produksjonen fra USA, vil det komme som en overraskelse, sier Wiggen.

Skulle det komme en korreksjon mot slutten av året, tror hun imidlertid at den vil bli svakere enn i fjor.

Nye, renere drivstoffkrav for shippingbransjen, såkalt IMO 2020, skaper et økt behov for destillert olje til maritim virksomhet, og demper dermed et eventuelt overskuddstilbud, påpeker Pareto-analytikeren.

– Prisfallet vil være mer begrenset enn i fjor, da du vil ha etterspørselen fra marint drivstoff til shippingbransjen, sier hun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.