Sammenstøtet mellom fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola» ved råoljeterminalen Sture får konsekvenser for den norske oljeproduksjonen.

Det Kjell Inge Røkke-kontrollerte oljeselskapet Aker BP har stengt ned produksjonen på Ivar Aasen-feltet.

– Produksjonen ble stengt ned på Ivar Aasen rundt klokken 08.00, sier Aker BP-talsmann Ole Johan Faret.

Også Edvard Grieg-feltet er stengt ned.

– Vi er nedstengt, sier Lundin-talskvinne Frøydis Eldevik.

«Føre-var»

Ifølge henne er det snakk om en produksjon på rundt 145.000 fat oljeekvivalenter per dag fra bare disse to feltene.

I tillegg melder Norges største oljeselskap Equinor at produksjonen på Grane, Oseberg og Troll A er stengt. Ifølge pressetalskvinne Elin Isaksen opprettholdes imidlertid produksjonen på Troll B og C samt Kvitebjørn og Visund.

Equinor begynte allerede i 04-tiden i natt å stenge ned driften av anlegget gradvis.

– Vi stenger ned driften som føre-var-tiltak, sier Equinor-talskvinne Elin Isaksen.

Produksjonen fra en rekke norske oljefelt, som Oseberg, Grane, Edvard Grieg og Ivar Aasen, sender sin råolje i rør til Sture-terminalen for omlasting til tankskip. Sture-terminalen har lagerkapasitet for en million kubikkmeter olje i fjellet.

– Er det på noen måte fare for antennelse eller eksplosjoner ved selve terminalen som følge av kollisjonen?

– Jeg vil ikke karakterisere det så veldig. Dette er et føre-var-tiltak, et sikkerhetstiltak. Det er vår beslutning å stenge ned, sier Isaksen.

Upåvirket oljepris

Oljeprisen later å være lite påvirket av Equinors varslede feltnedstengning.

Nordsjøoljen brent for utsatt levering har svekket seg gjennom fra morgenen onsdag, sist omsatt for 71,90 dollar fatet. Det er ned over elleve dollar siste måned, et fall på nær 14 prosent.

Equinor og toppsjef Eldar Sætre valgte torsdag å stenge ned Stureterminalen etter den alvorlige kollisjonen like utenfor. Her fra Zerokonferansen tidligere i uken.
Equinor og toppsjef Eldar Sætre valgte torsdag å stenge ned Stureterminalen etter den alvorlige kollisjonen like utenfor. Her fra Zerokonferansen tidligere i uken. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Oljekonsulentselskapet Rystad Energy anslår at nedstengningen vil stanse en daglig oljeproduksjon på rundt 365.000 fat oljeekvivalenter i fem til syv dager før Sture-terminalen igjen kan motta olje fra rørene i Nordsjøen, ifølge en oppdatering torsdag.

Til sammenligning var den samlede daglige væskeproduksjonen fra sokkelen på 1,6 millioner fat i september, ifølge Oljedirektoratet.

Analysesjef Per Magnus Nysveen i Rystad Energy venter at to til tre skipslaster vil bli forsinket ut fra terminalen, og at nedstengningen kun vil ha en kortvarig oppadgående effekt på nordsjøoljeprisen.

Per Magnus Nysveen, analysesjef i Rystad energy i selskapets lokaler på Aker brygge, Oslo.
Per Magnus Nysveen, analysesjef i Rystad energy i selskapets lokaler på Aker brygge, Oslo. (Foto: Fartein Rudjord)

Rystad anslår at nedstengningen vil redusere den daglige råoljeproduksjonen fra Oseberg og Grane i november 2018 med rundt 85.000 fat i snitt.

«Risikoen for en langvarig nedstengning og utsatt gjenoppstarting av driften anses å være lav, selv om oljemarkedet vil få problemer med å erstatte tungoljen fra Grane-feltet i november», skriver Nysveen.

Sikkerhetssone

Det Malta-registrerte tankskipet «Sola TS» er eid av det greske Tsakos-rederiet og hadde 625.000 fat olje om bord da ulykken skjedde rett etter klokken fire natt til torsdag. Den norske fregatten har fått en flenge i siden, og har slagside.

– Vi har i første rekke ansvar for folkene om bord. De 137 om bord er tatt i land. Åtte er lettere skadet. Seks behandles på stedet, to av dem tatt til Haukeland, sier Einar Knudsen ved Hovedredningssentralen.

Det ble først opprettet en sikkerhetssone rundt den havarerte fregatten på 500 meter. Denne sonen ble utvidet til én nautisk mil – om lag 1,8 kilometer – rundt lunsjtid torsdag.

Knudsen henviser til Sjøforsvaret for kommentarer om fregattens status.

– Det er en betydelig flenge i siden. Fregatten har fått omfattende skade. Vi gjør hva vi kan for å redde fartøyet, sier pressetalsmann og oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter.

Tankskipet «Sola TS» var på vei ut fra Sture-terminalen med full last, og var under slep med slepebåten Tenax og los om bord da ulykken skjedde. Tankbåten har skader på baborg baug og bakover, mens fregatten har flere flenger på styrbord side.

Tenax eies av Østensjø Rederi som henviser til Hovedredningssentralen og Sjøforsvaret for kommentarer om ulykken.

Oppdragsgiver uklart

– Dette skjedde rett utenfor Stureterminalen, så vi har mobilisert beredskapsorganisasjonen både på Sture-terminalen og på Forus, sier Isaksen i Equinor.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med et tankskip ved Stureterminalen natt til torsdag.
Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med et tankskip ved Stureterminalen natt til torsdag. (Foto: Paul S. Amundsen)

– Det er Hovedredningssentralen og politiet som leder aksjonen. Vi kan bistå med ressurser, som blant annet taubåt hvis det er nødvendig, sier hun.

Det er foreløpig uklart om tankskipet seilte på oppdrag for Equinor da ulykken skjedde.

Ifølge rederiets hjemmeside er «TS Sola» et nytt tankskip av Aframax-typen, bygget i 2017. Det er 249 meter langt og 44 meter bredt, og er på 112.700 dødvekttonn.

KNM «Helge Ingstad» ble overlevert Sjøforsvaret i 2009, som en av fem fregatter i den såkalte Nansen-klassen. De fem marineskipene ble bygget i Spania og overlevert i perioden 2006 til 2011 med en samlet prislapp på 19 milliarder kroner.

Sture-anlegget er et anlegg som tar imot råolje via rørledninger fra flere felter på norsk sokkel. På terminalen tar en ut de lette komponentene av råoljen, såkalt LPG (Liquified Petroleum Gas). Olje og LPG blir så eksportert i tankskip. Ifølge Equinors informasjonsmateriell omfatter Sture to kaianlegg som kan motta oljetankere på opp til 300.000 dødvekttonn, fem råolje-lagerhaller i fjellet med en kapasitet på en million kubikkmeter, i tillegg til lagerhaller for LPG og ballastvann. Sture har fått økt trafikk som følge av at de nye feltene Ivar Aasen og Edvard Grieg er blitt koblet til via rørledning, og det forventes 200–250 årlige anløp av oljetankskip og LPG-tankskip.

Equinor melder torsdag ettermiddag at Sture-terminalen og Kollsnes-anlegget starter opp igjen torsdag ettermiddag. Også installasjoner i Nordsjøen, som har vært berørt av nedstenging av de to landanleggene, startes gradvis opp, ifølge selskapet.

(Tidspunktet for nedstengning av Ivar Aasen-feltet i sitat i tredje avsnitt er rettet.)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

USAs tidligere utenriksminister Henry Kissinger (95) har landet i Kina
00:30 Min
Publisert: