Etter å ha lagt frem store underskudd tre år på rad, kunne Herbjørn Hansson presentere et etterlengtet pluss i regnskapene for Nordic American Tankers for første kvartal.

Opptur i oljemarkedet har gitt høyere inntekter, og Nat oppnådde i årets tre første måneder høyere rater enn snittet i bransjen. Hansson oppgir at Nat fikk rater over 26.000 dollar per dag, mens snittet lå på 23.300 ifølge Clarkson Platou. Det er over en dobling fra i fjor.

I regnskapet for 2018 oppga Hansson at de 23 nær identiske suezmax-tankerne må tjene 16.750 dollar per dag for å dekke kostnadene. Etter å ha betalt ned gjeld med 18 millioner dollar, har Nat en gjeld per skip på 14,8 millioner dollar. Nat endte med et overskudd i kvartalet på 5,6 millioner dollar mot et tap på 10,5 millioner i samme periode ifjor.

Herbjørn Hansson fortsetter sin uavbrutte, og kritiserte, praksis med å utbetale utbytte hvert kvartal, og aksjonærene vil nå få tre fjerdedeler av overskuddet i første kvartal, tilsvarende tre cent per aksje. Mandag kveld, før tallene ble lagt frem, ble Nat verdsatt til 312 millioner dollar, omtrent på samme nivå som for et år siden.

Mindre i offshore

I offshorerederiet Nordic American Offshore, som Hansson ledet til i fjor høst, pågår en stor restrukturering og refinansiering av de nye hovedeierne i Monaco-rederiet Scorpio Offshore som tok kontroll før jul. Nat er nå nede i en eierandel på 5,3 prosent, mens Hansson privat har 4,1 prosent. NAO prises nå til 85 millioner dollar på børsen i New York, og har steget kraftig de siste ukene, men er fortsatt ned 60 prosent på et år.

Anker pensjonssak

I april tapte Herbjørn Hansson og Nat på alle punkter i rettssaken hans tidligere finansdirektør hadde anlagt for å få sikret sin pensjon.

Etter å ha vært finansdirektør og Hanssons nærmeste medarbeider i 13 år, sluttet Turid Moe Sørensen i protest mot Hansson og det hun mente var en dominerende lederstil i 2017. Da hun krevde sin pensjonsavtale sikret gjennom en bankgaranti som fremgikk av avtalen, nektet Hansson fordi han mente hun hadde opptrådt illojalt. Bakgrunnen var Moe Sørensen var med å starte et nytt rederi, Færder Tankers sammen med en annen tidligere kollega i Nat.

Hanssons advokat, Sigurd-Øyvind Kambestad, bekrefter at dommen er anket.

- Det er bare ett spørsmål i den saken, om hun hadde opptrådt illojalt. Vi er uenige i den rettslige vurderingen fra tingretten, og derfor anker vi, sier Kambestad, advokat i Grette.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.