Etter mange kvartaler med underskudd på rad, var det ventet at Herbjørn Hansson ville legge frem bedre tall for Nordic American Tankers etter tredje kvartal.

Ratene for suez-max-skip har økt i kvartalet, aksjekursen har steget med nærmere femti prosent den siste måneden, og fredag ble rederiet priset til 480 millioner dollar på New York-børsen.

Men igjen skuffet Hansson aksjemarkedet da tallene ble lagt frem mandag ettermiddag.

Riktignok har rateoppgang økt inntjeningen med nær femten prosent til 12.000 dollar per skip fra andre til tredje kvartal, ifølge regnskapet.

Men underskuddet endte i kvartalet på rett under 38 millioner dollar, 321 millioner kroner, en klar forverring fra både andre kvartal i år og tredje kvartal i fjor.

Nat-kursen falt med nær ti prosent på New York-børsen da den åpnet mandag, etter at regnskapet ble fremlagt. Halvveis inn i børsdagen hadde aksjene sunket 13 prosent.

Dyr kreditt

Den viktigste årsaken var en engangskostnad på 12,8 millioner dollar. Bakgrunnen er en finansieringsmulighet på 375 millioner dollar som ble annonsert før jul i fjor, men som ble avlyst i juni. Nå viser det seg at det var svært dyrt å kansellere finansieringen.

Driftsresultatet var noe bedre, etter at kostnadene ble redusert mer enn inntjeningen i kvartalet, og endte med et underskudd på 15,3 millioner dollar, tilsvarende nær 129,4 millioner kroner.

Hansson har fått kraftig kritikk fra flere hold for salg av åtte av rederiets eldste skip de siste månedene. Skipene har endt opp på strender i India og Bangladesh, der arbeidsforholdene er forferdelige for arbeiderne som hugger opp skipene med stor grad av manuell arbeidskraft.

Dette har Hansson ikke villet kommentere, men i regnskapet sier han seg godt fornøyd med salgene. Han fremhever at gjennomsnittlig alder på flåten av suez-max-skip nå har falt til elleve år etter å ha fått levert tre nye skip.

Stadig optimist

Mens resultatet tilsvarer et tap på 0,3 cent per aksje, betaler Hansson et utbytte til aksjonærene på en cent per aksje. Igjen lover Hansson at Nat vil fortsette å betale utbytte slik det har gjort 85 kvartaler på rad.

– Vi forsikrer aksjonærene om at vår avtale om fortsatt å betale utbytte står ved lag, skriver Hansson.

Mange frykter en negativ utvikling i verdenshandelen, men ikke Herbjørn Hansson.

– Det som er godt for verdensøkonomien og verdenshandelen, er bra for bransjen for råolje-tankskip. Nylige makroøkonomiske data gir fortsatt positive signaler for verdenshandelen og dermed også Nordic American Tankers. Usikker politisk utvikling kan faktisk være bra, skriver Hansson.

Han tror ratene vil fortsette å styrke seg i tiden som kommer, og lover høyere utbytte dersom ratene stiger.

Er du god på jobbsøknader? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik skriver du en god jobbsøknad: Dette skal med, og dette styrer du unna
02:51
Publisert: