Onsdag morgen meldte det børsnoterte offshorerederiet Dof at datterselskapet Dof Subsea har hentet inn 900 millioner kroner i obligasjonsmarkedet. Det skjer kun et år etter at rederiet fikk forlenget et tidligere obligasjonslån i fjorårets restrukturering.

– Jeg tror det viser at vi fortsatt har tillit i markedet, sier Dofs finansdirektør Hilde Drønen, som onsdag snakker om rederiets krevende tid igjennom finanskrisen på Norges Banks finansielle fagdag.

«Ikke enkelt»

Dof varslet allerede for nærmere en måned siden at det ville utstede et obligasjonslån i markedet. Og da i dollar. Det påpekte en av Danske Banks analytikere i salen og spurte om hvorfor det tok så lang tid og hvorfor lånet til slutt endte i norske kroner.

– Det er ikke enkelt å hente penger i oljeservice i dagens marked. Vi har brukt tre uker på dette, svarer Drønen.

– Vi har kjørt roadshow i hele verden. Vi trodde det var en større interesse for amerikanske dollar og bakgrunnen for at vi går ut i kroner er at interessen i Skandinavia og delvis Storbritannia var større, sier Drønen.

Siden Dof gikk inn i obligasjonsmarkedet i 2001 har rederiet utstedt obligasjonslån på til sammen 13 milliarder kroner.

Slik skal de overleve

Tirsdag la Dof frem resultater for tredje kvartal. Det rene driftsresultatet (etbida) falt og rederiet stålsetter seg for en tøff vinter der ratene og oppdragene fortsatt er under press. Selskapet varsler svakere resultater i fjerde kvartal.

– Markedet er ekstremt vanskelig, sier Drønen onsdag.

– Hvis vi skal overleve i dette markedet er vi avhengig av å ha en global operasjon. Det handler om å være etablert med land og organisasjon i de markedene du ønsker å vokse i, sier hun.

Austevoll-rederiet sør for Bergen har i dag 3700 ansatte og 67 skip i flåten. Det er naturligvis stort i Nordsjøen, men også i Brasil og Asia, fortrinnsvis Australia. Drønen sier at rederiet har hatt en nedgang både i inntekter og resultater, og også kontraktsdekningen.

– Vi har en jobb å gjøre med å sikre inntekter på flåten vår, sier hun.

Store nedbemanninger

Dof har over lengre tid vært blant norske rederier med en sterk kontraktsdekning. Ved utgangen av tredje kvartal var den på 20 milliarder kroner.

– Det høres veldig imponerende ut, men vi har stor gjeld også. Netto rentebærende gjeld er på omtrent samme beløp, sier Drønen.

Siden Dof kjøpte opp Dof Subsea i 2005 har antall ansatte falt gjennom oljekrisen fra over 5000 til under 4000. Rederiet har vært igjennom to restruktureringer siden oljeprisfallet – en i 2016 og en i fjor. Drønen snakker om hvor krevende det var å restrukturere, og å få banker, obligasjonseiere og aksjonærer å møtes.

Etter Drønen gikk Fredrik Lundberg på scenen. Han er direktør for selskapsobligasjoner i Nordic Trustee, tidligere Norsk Tillitsmann. Han ga et innblikk i hvor tøft det har vært å restrukturere den norske offshoresektoren i etterkant av oljekrisen.

– Dof var en av de enkle. Det sier noe om hva markedet har vært utsatt for med tanke på håndtering, sa han.

De siste fem årene har Dof etter to restruktureringer økt likviditetssituasjonen med 5,8 milliarder kroner, redusert netto rentebærende gjeld med 3,9 milliarder kroner og økt egenkapitalen med 2,8 milliarder kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Beaujolais med karakter
Mye har skjedd i Beaujolais de siste årene. 80-tallet er glemt, og nye, unge vinprodusenter lager gamay-versjoner verden aldri har smakt.
02:14 Min
Publisert: